Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan pelaksanaan program yang dijalankan di Sekolah Henry Gurney Teluk Mas, Sekolah Henry Gurney Batu Gajah, dan Sekolah Tunas Bakti Sg. Besi. Di pusat pemulihan ini, pelatih-pelatih yang terlibat akan menjalani program pemulihan yang bertujuan untuk member...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/1/AziziYahaya_Pusat_Pemulihan_Akhlak.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.2351 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.23512017-08-29T03:42:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/ Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti Yahaya, Azizi Yow, Kiaw Geok L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan pelaksanaan program yang dijalankan di Sekolah Henry Gurney Teluk Mas, Sekolah Henry Gurney Batu Gajah, dan Sekolah Tunas Bakti Sg. Besi. Di pusat pemulihan ini, pelatih-pelatih yang terlibat akan menjalani program pemulihan yang bertujuan untuk memberi bimbingan dan pendedahan kepada mereka sebagai persediaan untuk kembali ke pangkuan masyarakat. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temu bual. Soal selidik yang digunakan ini diubah suai dari kajian Azizi (1999). Sementara temu bual dijalankan bagi memastikan pendapat-pendapat pegawai dan pelatih di pusat ini dapat memantapkan dapatan kajian ini. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah Cronbach Alpha di mana nilai keseluruhan ialah 0.91. Nilai Alpha untuk Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling ialah 0.91, 0.89, 0.91, 0.92 dan 0.92 mengikut urutan. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latar belakang responden kajian dan keberkesanan program. Kajian ini dilakukan ke atas 184 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Pemboleh ubah yang digunakan dalam kajian ini ialah Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling. Analisis dapatan kajian yang menggunakan program SPSS menunjukkan Program Vokasional, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling adalah kurang berkesan. Sementara Program Akademik dan Ko-Kurikulum yang dijalankan adalah berkesan. Ujian t digunakan untuk menguji hipotesis. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara program akademik di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara Program Vokasional, Ko-kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti. 2004 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/1/AziziYahaya_Pusat_Pemulihan_Akhlak.pdf Yahaya, Azizi and Yow, Kiaw Geok (2004) Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti. In: Seminar Antarabangsa Nilai Dalam Komuniti Pasca Modenisme (SIVIC 2004), 4-6 Sept 2004, Hotel City Bayview, Langkawi. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Yow, Kiaw Geok Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
description |
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan pelaksanaan program yang dijalankan di Sekolah Henry Gurney Teluk Mas, Sekolah Henry Gurney Batu Gajah, dan Sekolah Tunas Bakti Sg. Besi. Di pusat pemulihan ini, pelatih-pelatih yang terlibat akan menjalani program pemulihan yang bertujuan untuk memberi bimbingan dan pendedahan kepada mereka sebagai persediaan untuk kembali ke pangkuan masyarakat. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temu bual. Soal selidik yang digunakan ini diubah suai dari kajian Azizi (1999). Sementara temu bual dijalankan bagi memastikan pendapat-pendapat pegawai dan pelatih di pusat ini dapat memantapkan dapatan kajian ini. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah Cronbach Alpha di mana nilai keseluruhan ialah 0.91. Nilai Alpha untuk Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling ialah 0.91, 0.89, 0.91, 0.92 dan 0.92 mengikut urutan. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latar belakang responden kajian dan keberkesanan program. Kajian ini dilakukan ke atas 184 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Pemboleh ubah yang digunakan dalam kajian ini ialah Program Akademik, Vokasional, Ko-Kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling. Analisis dapatan kajian yang menggunakan program SPSS menunjukkan Program Vokasional, Keagamaan dan Bimbingan dan Kaunseling adalah kurang berkesan. Sementara Program Akademik dan Ko-Kurikulum yang dijalankan adalah berkesan. Ujian t digunakan untuk menguji hipotesis. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara program akademik di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara Program Vokasional, Ko-kurikulum, Keagamaan serta Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Henry Gurney dan Sekolah Tunas Bakti. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yahaya, Azizi Yow, Kiaw Geok |
author_facet |
Yahaya, Azizi Yow, Kiaw Geok |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
title_short |
Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
title_full |
Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
title_fullStr |
Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan program pemulihan akhlak di Sekolah Henry Gurney Tunas Bakti |
title_sort |
keberkesanan program pemulihan akhlak di sekolah henry gurney tunas bakti |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/1/AziziYahaya_Pusat_Pemulihan_Akhlak.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2351/ |
_version_ |
1643643568704716800 |
score |
13.160551 |