Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti

Ilmu dan kehidupan mempunyai hubungan sembiotik, saling bergantung dan melengkapi antara satu sama lain. Keseimbangan dalam memenuhi kedua-duanya akan membuah keharmonian dan kesejahteraan dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Melalui wahyu pertama berbunyi ‘Iqra” jelas menyatakan bahawa ilmu mer...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Mohmi, Sarimah
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/1/ShahrinHashim2008_KonsepPendidikanBersepaduBerteraskanIslam.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/
http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FP/bookchapter_fp28.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.22988
record_format eprints
spelling my.utm.229882017-10-09T06:50:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/ Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti Hashim, Shahrin Mohmi, Sarimah BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LC Special aspects of education Ilmu dan kehidupan mempunyai hubungan sembiotik, saling bergantung dan melengkapi antara satu sama lain. Keseimbangan dalam memenuhi kedua-duanya akan membuah keharmonian dan kesejahteraan dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Melalui wahyu pertama berbunyi ‘Iqra” jelas menyatakan bahawa ilmu merupakan salah satu keperluan asas kognitif yang utama. Walaupun ringkas perkataan “Iqra”, namun ia membawa pengertian yang meluas dan mendalam. Pendidikan merupakan satu proses memperoleh ilmu. Dalam bahasa Inggeris disebuat education yang diambil dari perkataan educare yang bermaksud memelihara dan mengasuh. Pendidikan menurut James Mill pula sebagai satu proses memberi pertolongan maksimum kepada setiap anggota masyarakat supaya hidup penuh keselesaan serta kegembiraan ( Ee Ah Meng :88:3). Menurut sarjana Islam perkataan pendidikan diterjemahkan dari perkataan Arab al-tarbiyah yang bererti mengukuh, memelihara atau memimpin. Menurut Muhammad Qhutub, pendidikan atau altarbiyah merupakan proses untuk membina manusia secara menyeluruh. Ia mencakupi rohani, jasmani, intelek,kebendaan dan kreativiti kehidupan. Dr. Mohd Athiyah al-Abrasyi mendefinisikan pendidikan sebagai proses pembentukan akhlak dan budi pekerti yang sanggup menghasilkan orang yang bermoral, mempunyai jiwa yang bersih, niat yang kuat, cita-cita yang benar dan bertanggungjawab serta dapat membezakan antara baik dan buruk. Pendidikan amat penting untuk menjuruskan manusia yang dilahirkan dalam keadaan putih bersih itu kearah corak yang diperlukan demi kebaikan individu manusia yang dididik dan sinarnya memancar kepada masyarakat sejagat. Perubahanperubahan yang dibentuk melalui proses pendidikan itu mesti berasaskan acuan yang dirancang mengikut fitratullah dan menepati ajaran agama. Rasullah SAW bersabda yang bermaksud “Setiap anak yang dilahirkan itu bersih (Fitrah) maka kedua-dua ibu bapalah yang bertanggung jawab mencorakkannya sama ada Kristian, Yahudi atau Majusi.” Ibu bapa merupakan agen yang pertama untuk menyampaikan pendidikan bermula sejak di dalam kandungan hingga melangkah ke alam persekolahan. Asas awal inilah bakal mencorakkan kehidupan yang seterusnya setiap insane mengikut kehendak didikan seterusnya yang diterimanya. Penerbit UTM 2008 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/1/ShahrinHashim2008_KonsepPendidikanBersepaduBerteraskanIslam.pdf Hashim, Shahrin and Mohmi, Sarimah (2008) Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti. In: Permasalahan Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah. Penerbit UTM , Johor, pp. 228-241. ISBN 978-983-52-0533-0 http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FP/bookchapter_fp28.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LC Special aspects of education
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LC Special aspects of education
Hashim, Shahrin
Mohmi, Sarimah
Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
description Ilmu dan kehidupan mempunyai hubungan sembiotik, saling bergantung dan melengkapi antara satu sama lain. Keseimbangan dalam memenuhi kedua-duanya akan membuah keharmonian dan kesejahteraan dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Melalui wahyu pertama berbunyi ‘Iqra” jelas menyatakan bahawa ilmu merupakan salah satu keperluan asas kognitif yang utama. Walaupun ringkas perkataan “Iqra”, namun ia membawa pengertian yang meluas dan mendalam. Pendidikan merupakan satu proses memperoleh ilmu. Dalam bahasa Inggeris disebuat education yang diambil dari perkataan educare yang bermaksud memelihara dan mengasuh. Pendidikan menurut James Mill pula sebagai satu proses memberi pertolongan maksimum kepada setiap anggota masyarakat supaya hidup penuh keselesaan serta kegembiraan ( Ee Ah Meng :88:3). Menurut sarjana Islam perkataan pendidikan diterjemahkan dari perkataan Arab al-tarbiyah yang bererti mengukuh, memelihara atau memimpin. Menurut Muhammad Qhutub, pendidikan atau altarbiyah merupakan proses untuk membina manusia secara menyeluruh. Ia mencakupi rohani, jasmani, intelek,kebendaan dan kreativiti kehidupan. Dr. Mohd Athiyah al-Abrasyi mendefinisikan pendidikan sebagai proses pembentukan akhlak dan budi pekerti yang sanggup menghasilkan orang yang bermoral, mempunyai jiwa yang bersih, niat yang kuat, cita-cita yang benar dan bertanggungjawab serta dapat membezakan antara baik dan buruk. Pendidikan amat penting untuk menjuruskan manusia yang dilahirkan dalam keadaan putih bersih itu kearah corak yang diperlukan demi kebaikan individu manusia yang dididik dan sinarnya memancar kepada masyarakat sejagat. Perubahanperubahan yang dibentuk melalui proses pendidikan itu mesti berasaskan acuan yang dirancang mengikut fitratullah dan menepati ajaran agama. Rasullah SAW bersabda yang bermaksud “Setiap anak yang dilahirkan itu bersih (Fitrah) maka kedua-dua ibu bapalah yang bertanggung jawab mencorakkannya sama ada Kristian, Yahudi atau Majusi.” Ibu bapa merupakan agen yang pertama untuk menyampaikan pendidikan bermula sejak di dalam kandungan hingga melangkah ke alam persekolahan. Asas awal inilah bakal mencorakkan kehidupan yang seterusnya setiap insane mengikut kehendak didikan seterusnya yang diterimanya.
format Book Section
author Hashim, Shahrin
Mohmi, Sarimah
author_facet Hashim, Shahrin
Mohmi, Sarimah
author_sort Hashim, Shahrin
title Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
title_short Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
title_full Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
title_fullStr Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
title_full_unstemmed Konsep pendidikan bersepadu berteraskan Islam dalam membangun insan berkualiti
title_sort konsep pendidikan bersepadu berteraskan islam dalam membangun insan berkualiti
publisher Penerbit UTM
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/1/ShahrinHashim2008_KonsepPendidikanBersepaduBerteraskanIslam.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/22988/
http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FP/bookchapter_fp28.pdf
_version_ 1643647439273459712
score 13.19449