Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam
Sebuah perisian pembelajaran berbantukan komputer (PBK) dalam tajuk “Traffic Sign†telah dibina berdasarkan teori konstruktivisme dengan matlamat untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan mengisi kekurangan perisian pembelajaran yang berasaskan kurikulum kebangsaan dal...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/1/Johari_Surif.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.2271 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.22712017-08-29T04:57:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/ Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Muhammad Yusof L Education (General) Sebuah perisian pembelajaran berbantukan komputer (PBK) dalam tajuk “Traffic Sign†telah dibina berdasarkan teori konstruktivisme dengan matlamat untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan mengisi kekurangan perisian pembelajaran yang berasaskan kurikulum kebangsaan dalam Bahasa Inggeris terutamanya bagi mata pelajaran kejuruteraan. Penekanan terhadap prinsip-prinsip pengajaran berteraskan teori konstruktivisme seperti penerokaan, permainan dan penyoalan yang melibatkan pembelajaran aktif menjadi fokus dalam pembangunan perisian ini. Model ADDIE telah dijadikan sebagai model pembangunan dengan menggunakan perisian gubahan Macromedia Flash MX 6.0 serta pelbagai elemen multimedia seperti teks, grafik, animasi, video dan audio. Seramai 10 orang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Teknik aliran Kejuruteraan Awam dan 2 orang guru bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam telah terlibat dalam kajian keberkesanan perisian. Instrumen kajian adalah dengan menggunakan soal selidik berskala likert dan dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package For The Social Science : Version 12.0) untuk mendapatkan keputusan. Hasil dapatan menunjukkan bahawa perisian ini sangat berkesan digunakan sebagai alat pembelajaran tambahan bagi mengenalpasti tahap penguasaan pelajar bagi topik Isyarat Lalu Lintas. 2006-12-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/1/Johari_Surif.pdf Surif, Johari and Ibrahim, Nor Hasniza and Arshad, Muhammad Yusof (2006) Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam. In: Seminar TVE06, 09-10 Dec. 2006, Hotel Sofitel Palm Resort, Senai, Johor. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Muhammad Yusof Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
description |
Sebuah perisian pembelajaran berbantukan komputer (PBK) dalam tajuk “Traffic Sign†telah dibina berdasarkan teori konstruktivisme dengan matlamat untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan mengisi kekurangan perisian pembelajaran yang berasaskan kurikulum kebangsaan dalam Bahasa Inggeris terutamanya bagi mata pelajaran kejuruteraan. Penekanan terhadap prinsip-prinsip pengajaran berteraskan teori konstruktivisme seperti penerokaan, permainan dan penyoalan yang melibatkan pembelajaran aktif menjadi fokus dalam pembangunan perisian ini. Model ADDIE telah dijadikan sebagai model pembangunan dengan menggunakan perisian gubahan Macromedia Flash MX 6.0 serta pelbagai elemen multimedia seperti teks, grafik, animasi, video dan audio. Seramai 10 orang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Teknik aliran Kejuruteraan Awam dan 2 orang guru bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam telah terlibat dalam kajian keberkesanan perisian. Instrumen kajian adalah dengan menggunakan soal selidik berskala likert dan dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package For The Social Science : Version 12.0) untuk mendapatkan keputusan. Hasil dapatan menunjukkan bahawa perisian ini sangat berkesan digunakan sebagai alat pembelajaran tambahan bagi mengenalpasti tahap penguasaan pelajar bagi topik Isyarat Lalu Lintas. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Muhammad Yusof |
author_facet |
Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Muhammad Yusof |
author_sort |
Surif, Johari |
title |
Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
title_short |
Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
title_full |
Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
title_fullStr |
Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, Pengajian Kejuruteraan Awam |
title_sort |
pembangunan dan keberkesanan perisian berdasarkan teori konstruktivisme dalam mempelajari konsep traffic sign, pengajian kejuruteraan awam |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/1/Johari_Surif.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2271/ |
_version_ |
1643643544770969600 |
score |
13.164666 |