Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?

Penilaian adalah satu proses untuk menentukan masalah, memilih maklumat berkaitan, dan memungut dan menganalisis maklumat untuk melaporkan rumusan yang berguna kepada pembuat keputusan. Model penilaian yang dibincangkan dalam topik ini ialah model KIPP Stufflebeam. Model penilaian KIPP dipilih keran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yahaya, Azizi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/1/puitm.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.2241
record_format eprints
spelling my.utm.22412017-08-29T01:43:56Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/ Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan? Yahaya, Azizi L Education (General) Penilaian adalah satu proses untuk menentukan masalah, memilih maklumat berkaitan, dan memungut dan menganalisis maklumat untuk melaporkan rumusan yang berguna kepada pembuat keputusan. Model penilaian yang dibincangkan dalam topik ini ialah model KIPP Stufflebeam. Model penilaian KIPP dipilih kerana keberkesanan nya bagi mendapatkan hasil formatif dan sumatif dan bagi mencari keputusan, dan keupayaan penyelesaian masalah. Model penilaian KIPP boleh dibuat penilaian sama ada sebelum, semasa atau selepas projek itu berjalan. Ini amat berbeza dengan pendekatan Stake’s yang mengandaikan bahawa penyelidik boleh membuat kajian semasa peringkat implementasi ataupun semasa program itu sedang berjalan. Model penilaian KIPP juga dibentuk untuk memenuhi kehendak perancang dan pentadbiran program bukan sekadar memenuhi kehendak individu. Akhir sekali KIPP direka bentuk bukan setakat untuk membukti sesuatu keputusan tetapi bertindak sebagai untuk memperbaiki di mana maklumat-maklumat yang diperoleh nanti boleh dijadikan panduan untuk merancang sesuatu program. 2001 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/1/puitm.pdf Yahaya, Azizi (2001) Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan? In: International Conference on Challenges and Prospects in Teacher Education, 16-17 Jul 2001, Concorde Hotel, Shah Alam.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
description Penilaian adalah satu proses untuk menentukan masalah, memilih maklumat berkaitan, dan memungut dan menganalisis maklumat untuk melaporkan rumusan yang berguna kepada pembuat keputusan. Model penilaian yang dibincangkan dalam topik ini ialah model KIPP Stufflebeam. Model penilaian KIPP dipilih kerana keberkesanan nya bagi mendapatkan hasil formatif dan sumatif dan bagi mencari keputusan, dan keupayaan penyelesaian masalah. Model penilaian KIPP boleh dibuat penilaian sama ada sebelum, semasa atau selepas projek itu berjalan. Ini amat berbeza dengan pendekatan Stake’s yang mengandaikan bahawa penyelidik boleh membuat kajian semasa peringkat implementasi ataupun semasa program itu sedang berjalan. Model penilaian KIPP juga dibentuk untuk memenuhi kehendak perancang dan pentadbiran program bukan sekadar memenuhi kehendak individu. Akhir sekali KIPP direka bentuk bukan setakat untuk membukti sesuatu keputusan tetapi bertindak sebagai untuk memperbaiki di mana maklumat-maklumat yang diperoleh nanti boleh dijadikan panduan untuk merancang sesuatu program.
format Conference or Workshop Item
author Yahaya, Azizi
author_facet Yahaya, Azizi
author_sort Yahaya, Azizi
title Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
title_short Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
title_full Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
title_fullStr Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
title_full_unstemmed Penggunaan model Kontek. Input, Proses dan Produk (KIPP) dalam penilaian program pembelajaran. Sejauh manakah ia relevan?
title_sort penggunaan model kontek. input, proses dan produk (kipp) dalam penilaian program pembelajaran. sejauh manakah ia relevan?
publishDate 2001
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/1/puitm.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2241/
_version_ 1643643536749363200
score 13.15806