Pengaplikasian kemahiran amali mata pelajaran kemahiran hidup di dalam kehidupan seharian pelajar pendidikan khas bermasalah pembelajaran di tiga buah sekolah di Johor Bahru, Johor

Kertas kerja ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran mengenai mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian telah dijalankan di tiga buah sekolah di daerah Johor Bahru, Johor. Objektif kajian ialah, Pertama untuk mengkaji adakah pelajar Pendidikan Khas Bermas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Zainudin, Mohd. Yusof, Sanitah, Wahab, Sabilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/1512/1/Zainudin_Hassan_UTM__JPPG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1512/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas kerja ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran mengenai mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian telah dijalankan di tiga buah sekolah di daerah Johor Bahru, Johor. Objektif kajian ialah, Pertama untuk mengkaji adakah pelajar Pendidikan Khas Bermasalah Pendidikan berminat dengan mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kedua, mengkaji adakah pelajar memahami isi kandungan mata pelajaran Kemahiran Hidup dan, Ketiga, ialah adakah pelajar dapat mengaplikasi kemahiran amali mata pelajaran ini dalam kehidupan seharian. Borang soal selidik yang dibina sendiri telah diedarkan kepada 30 responden. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS for Window version 13. Hasil menunjukkan responden berminat belajar mata pelajaran kemahiran hidup berdasarkan skor min 2.80 dan berada pada tahap tinggi. Responden juga memahami isi kandungan mata pelajaran Kemahiran Hidup yang diajar oleh guru pada skor min 2.98 juga pada tahap yang tinggi. Pelajar juga mengaplikasikan bahagian amali mata pelajaran ini pada kehidupan seharian mereka pada skor min 2.86. Kertas kerja ini juga mencadangkan supaya isi kandungn mata pelajaran perlu disesuaikan dengan tahap pelajaran dan perkembangan pendidikan semasa.