Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran di dalam Bengkel Kemahiran Hidup di Dua Buah Sekolah Menengah, Muar, Johor. Faktor tersebut ialah faktor dalaman (minat, gaya pembelajaran dan keyakinan diri) dan faktor luaran (keadaan bengkel, kelu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Nooraini, Mispan, Siti Hadijah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/1/Abstrak-hadijah.docx
http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.14372
record_format eprints
spelling my.utm.143722011-08-23T04:20:44Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/ Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor Othman, Nooraini Mispan, Siti Hadijah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran di dalam Bengkel Kemahiran Hidup di Dua Buah Sekolah Menengah, Muar, Johor. Faktor tersebut ialah faktor dalaman (minat, gaya pembelajaran dan keyakinan diri) dan faktor luaran (keadaan bengkel, keluarga dan kaedah pengajaran). Seramai 200 orang pelajar Tingkatan Dua dari Sekolah Menengah di Muar, Johor dikaji dalam kajian kes ini. Segala maklumat dikumpulkan melalui instrumen soal selidik. Kebolehpercayaan soal selidik ini telah diuji dengan Alpha Cronbach dan memperolehi nilai 0.922. Data-data yang dikumpulkan seterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian “Statistical Package for the Social Science” (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran dalam bengkel ialah faktor luaran. Melalui kajian ini juga didapati bahawa tidak terdapat perbezaan antara responden lelaki dan perempuan berdasarkan pengaruh faktor minat dan kaedah pengajaran dalam bengkel. Selain itu dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara bengkel kayu dan bengkel elektronik berdasarkan faktor keadaan bengkel dan kaedah pengajaran yang digunakan dalam bengkel. Beberapa cadangan dikemukakan sebagai garis panduan kepada pihak yang berkenaan untuk mempertingkatkan lagi kemudahan bengkel supaya dapat meningkatkan pencapaian pelajar. 2009 Thesis NonPeerReviewed application/msword en http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/1/Abstrak-hadijah.docx Othman, Nooraini and Mispan, Siti Hadijah (2009) Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor. Other thesis, Faculty of Education, UTM.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Othman, Nooraini
Mispan, Siti Hadijah
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran di dalam Bengkel Kemahiran Hidup di Dua Buah Sekolah Menengah, Muar, Johor. Faktor tersebut ialah faktor dalaman (minat, gaya pembelajaran dan keyakinan diri) dan faktor luaran (keadaan bengkel, keluarga dan kaedah pengajaran). Seramai 200 orang pelajar Tingkatan Dua dari Sekolah Menengah di Muar, Johor dikaji dalam kajian kes ini. Segala maklumat dikumpulkan melalui instrumen soal selidik. Kebolehpercayaan soal selidik ini telah diuji dengan Alpha Cronbach dan memperolehi nilai 0.922. Data-data yang dikumpulkan seterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian “Statistical Package for the Social Science” (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran dalam bengkel ialah faktor luaran. Melalui kajian ini juga didapati bahawa tidak terdapat perbezaan antara responden lelaki dan perempuan berdasarkan pengaruh faktor minat dan kaedah pengajaran dalam bengkel. Selain itu dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara bengkel kayu dan bengkel elektronik berdasarkan faktor keadaan bengkel dan kaedah pengajaran yang digunakan dalam bengkel. Beberapa cadangan dikemukakan sebagai garis panduan kepada pihak yang berkenaan untuk mempertingkatkan lagi kemudahan bengkel supaya dapat meningkatkan pencapaian pelajar.
format Thesis
author Othman, Nooraini
Mispan, Siti Hadijah
author_facet Othman, Nooraini
Mispan, Siti Hadijah
author_sort Othman, Nooraini
title Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, Muar, Johor
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel kemahiran hidup di dua buah sekolah menengah, muar, johor
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/1/Abstrak-hadijah.docx
http://eprints.utm.my/id/eprint/14372/
_version_ 1643646381864255488
score 13.160551