Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif

Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Saharani, Md. Noor, Norah, Aris, Baharuddin
Format: Book Section
Published: Penerbit UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.13756
record_format eprints
spelling my.utm.137562011-10-07T07:52:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/ Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin L Education (General) Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian internet dimanfaatkan oleh seluruh masyarakat tanpa mengira batasan geografi dan budaya. Pelbagai aplikasi Internet seperti emel, internet relay chat (IRC), on-line forum, laman web, papan buletin, pangkalan data dan komunikasi masa nyata (real time) digunakan menerusi rangkaian Internet. Oleh itu, pengalaman dalam penggunaan IT dan internet dalam kehidupan harian seharusnya diintegrasikan kepada dunia pendidikan bagi menyediakan pengalaman pembelajaran sebenar kepada pelajar. Ciri interaktif dan fleksibel yang disediakan menjadi pilihan utama kenapa laman web dilihat sebagai alternatif terkini proses penyampaian pengajaran. Faizah dan Rohayah (2003), dalam kajiannya tentang pembelajaran kendiri di antara berasaskan buku dan pembelajaran berasaskan web (web based learning) mendapati bahawa lebih 70% subjek kajian dapat meningkatkan pencapaian melalui web. Ini menunjukkan bahawa penggunaan laman web sebagai medium pengajaran semakin mendapat tempat di kalangan pendidik alaf ini. Penerbit UTM 2007 Book Section PeerReviewed Abdullah, Saharani and Md. Noor, Norah and Aris, Baharuddin (2007) Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif. In: E-Pembelajaran: Reka Bentuk dan Pembangunan. Penerbit UTM , Johor, pp. 44-58. ISBN 978-983-52-0539-2
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
description Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian internet dimanfaatkan oleh seluruh masyarakat tanpa mengira batasan geografi dan budaya. Pelbagai aplikasi Internet seperti emel, internet relay chat (IRC), on-line forum, laman web, papan buletin, pangkalan data dan komunikasi masa nyata (real time) digunakan menerusi rangkaian Internet. Oleh itu, pengalaman dalam penggunaan IT dan internet dalam kehidupan harian seharusnya diintegrasikan kepada dunia pendidikan bagi menyediakan pengalaman pembelajaran sebenar kepada pelajar. Ciri interaktif dan fleksibel yang disediakan menjadi pilihan utama kenapa laman web dilihat sebagai alternatif terkini proses penyampaian pengajaran. Faizah dan Rohayah (2003), dalam kajiannya tentang pembelajaran kendiri di antara berasaskan buku dan pembelajaran berasaskan web (web based learning) mendapati bahawa lebih 70% subjek kajian dapat meningkatkan pencapaian melalui web. Ini menunjukkan bahawa penggunaan laman web sebagai medium pengajaran semakin mendapat tempat di kalangan pendidik alaf ini.
format Book Section
author Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
author_facet Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
author_sort Abdullah, Saharani
title Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
title_short Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
title_full Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
title_fullStr Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
title_sort pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
publisher Penerbit UTM
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/
_version_ 1643646267493974016
score 13.209306