Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif
Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian i...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Published: |
Penerbit UTM
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.13756 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.137562011-10-07T07:52:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/ Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin L Education (General) Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian internet dimanfaatkan oleh seluruh masyarakat tanpa mengira batasan geografi dan budaya. Pelbagai aplikasi Internet seperti emel, internet relay chat (IRC), on-line forum, laman web, papan buletin, pangkalan data dan komunikasi masa nyata (real time) digunakan menerusi rangkaian Internet. Oleh itu, pengalaman dalam penggunaan IT dan internet dalam kehidupan harian seharusnya diintegrasikan kepada dunia pendidikan bagi menyediakan pengalaman pembelajaran sebenar kepada pelajar. Ciri interaktif dan fleksibel yang disediakan menjadi pilihan utama kenapa laman web dilihat sebagai alternatif terkini proses penyampaian pengajaran. Faizah dan Rohayah (2003), dalam kajiannya tentang pembelajaran kendiri di antara berasaskan buku dan pembelajaran berasaskan web (web based learning) mendapati bahawa lebih 70% subjek kajian dapat meningkatkan pencapaian melalui web. Ini menunjukkan bahawa penggunaan laman web sebagai medium pengajaran semakin mendapat tempat di kalangan pendidik alaf ini. Penerbit UTM 2007 Book Section PeerReviewed Abdullah, Saharani and Md. Noor, Norah and Aris, Baharuddin (2007) Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif. In: E-Pembelajaran: Reka Bentuk dan Pembangunan. Penerbit UTM , Johor, pp. 44-58. ISBN 978-983-52-0539-2 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
description |
Internet adalah hasil gabungan kecanggihan komputer dan teknologi komunikasi yang digabungkan dalam satu jaringan yang meliputi seluruh dunia. Tujuan utama rangkaian kerja (network) global ini ialah memudahkan pertukaran dan perkongsian maklumat serta perhubungan dalam pelbagai bidang. Capaian internet dimanfaatkan oleh seluruh masyarakat tanpa mengira batasan geografi dan budaya. Pelbagai aplikasi Internet seperti emel, internet relay chat (IRC), on-line forum, laman web, papan buletin, pangkalan data dan komunikasi masa nyata (real time) digunakan menerusi rangkaian Internet. Oleh itu, pengalaman dalam penggunaan IT dan internet dalam kehidupan harian seharusnya diintegrasikan kepada dunia pendidikan bagi menyediakan pengalaman pembelajaran sebenar kepada pelajar. Ciri interaktif dan fleksibel yang disediakan menjadi pilihan utama kenapa laman web dilihat sebagai alternatif terkini proses penyampaian pengajaran. Faizah dan Rohayah (2003), dalam kajiannya tentang pembelajaran kendiri di antara berasaskan buku dan pembelajaran berasaskan web (web based learning) mendapati bahawa lebih 70% subjek kajian dapat meningkatkan pencapaian melalui web. Ini menunjukkan bahawa penggunaan laman web sebagai medium pengajaran semakin mendapat tempat di kalangan pendidik alaf ini. |
format |
Book Section |
author |
Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin |
author_facet |
Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin |
author_sort |
Abdullah, Saharani |
title |
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
title_short |
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
title_full |
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
title_sort |
pembangunan dan penilaian laman web berasaskan pendekatan kolaboratif |
publisher |
Penerbit UTM |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/13756/ |
_version_ |
1643646267493974016 |
score |
13.209306 |