Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran MARA (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program Sijil Teknologi Elektrik Domestik dan Industri. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di IKM Besut , Terengganu dan IKM Johor Bahru, Johor. O...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Royo, Mohamad Abdillah, Mohamadon, Nurhafiza
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/1/JTVEE-2011-2-004.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/
http://proedujournal.com
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.13394
record_format eprints
spelling my.utm.133942012-08-30T05:16:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/ Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti Royo, Mohamad Abdillah Mohamadon, Nurhafiza L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran MARA (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program Sijil Teknologi Elektrik Domestik dan Industri. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di IKM Besut , Terengganu dan IKM Johor Bahru, Johor. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap pengaplikasian kemahiran amali, pengaplikasian pengetahuan daripada segi pengetahuan teori dan pengetahuan umum, kemudahan yang disediakan, pendedahan maklumat kerjaya dan pendedahan berhubung pihak industri. Sampel kajian ini terdiri daripada 66 responden yang mana 33 orang responden dari IKM Besut dan 33 Orang dari IKM Johor Bahru. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Terdapat dua bahagian dalam soal selidik yang disediakan di mana bahagian A merangkumi maklumat yang berkaitan dengan diri responden manakala bahagian B adalah berkaitan dengan persoalan kajian bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian yang dijalankan. Data-data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS for Windows versi 13.0 untuk mendapatkan nilai taburan kekerapan, peratusan dan min. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pelajar dari IKM Johor Bahru.. Hasilnya, didapati nilai alpha yang diperoleh 0.9197. Pada keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran MARA (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program Sijil Teknologi Elektrik Domestik dan Industri adalah bersifat neutral. Ini menunjukkan proses pengajaran dan pembelajaran di IKM belum sampai ke tahap yang memuaskan pada pandangan pelajar. Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia 2011-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/1/JTVEE-2011-2-004.pdf Royo, Mohamad Abdillah and Mohamadon, Nurhafiza (2011) Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti. Journal of Technical, Vocational & Engineering Education, 2 . pp. 50-63. ISSN 2231-7376 http://proedujournal.com
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Royo, Mohamad Abdillah
Mohamadon, Nurhafiza
Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran MARA (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program Sijil Teknologi Elektrik Domestik dan Industri. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di IKM Besut , Terengganu dan IKM Johor Bahru, Johor. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap pengaplikasian kemahiran amali, pengaplikasian pengetahuan daripada segi pengetahuan teori dan pengetahuan umum, kemudahan yang disediakan, pendedahan maklumat kerjaya dan pendedahan berhubung pihak industri. Sampel kajian ini terdiri daripada 66 responden yang mana 33 orang responden dari IKM Besut dan 33 Orang dari IKM Johor Bahru. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Terdapat dua bahagian dalam soal selidik yang disediakan di mana bahagian A merangkumi maklumat yang berkaitan dengan diri responden manakala bahagian B adalah berkaitan dengan persoalan kajian bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian yang dijalankan. Data-data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS for Windows versi 13.0 untuk mendapatkan nilai taburan kekerapan, peratusan dan min. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pelajar dari IKM Johor Bahru.. Hasilnya, didapati nilai alpha yang diperoleh 0.9197. Pada keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran MARA (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program Sijil Teknologi Elektrik Domestik dan Industri adalah bersifat neutral. Ini menunjukkan proses pengajaran dan pembelajaran di IKM belum sampai ke tahap yang memuaskan pada pandangan pelajar.
format Article
author Royo, Mohamad Abdillah
Mohamadon, Nurhafiza
author_facet Royo, Mohamad Abdillah
Mohamadon, Nurhafiza
author_sort Royo, Mohamad Abdillah
title Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
title_short Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
title_full Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
title_fullStr Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
title_full_unstemmed Persepsi pelajar-pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
title_sort persepsi pelajar-pelajar institut kemahiran mara (ikm) terhadap proses pengajaran dan pembelajaran program sijil teknologi elektrik domestik dan industri yang sedang mereka ikuti
publisher Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/1/JTVEE-2011-2-004.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13394/
http://proedujournal.com
_version_ 1643646177732722688
score 13.214268