Kesan Persekitaran Terhadap Pembangunan Emosi Pelajar Di Fakulti Pendidikan, UTM
Kajian deskriptif ini bertujuan untuk melihat kesan persekitaran di UTM dalam membangunkan emosi pelajar. Tiga faktor persekitaran yang diamalkan ialah pengaruh rakan sebaya, budaya fakulti, dan kolej kediaman. Seramai 220 orang pelajar tahun akhir daripada Fakulti Pendidikan, UTM telah dipilih se...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12175/1/JEPC-2011-1-008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12175/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian deskriptif ini bertujuan untuk melihat kesan persekitaran di UTM dalam membangunkan emosi
pelajar. Tiga faktor persekitaran yang diamalkan ialah pengaruh rakan sebaya, budaya fakulti, dan kolej kediaman.
Seramai 220 orang pelajar tahun akhir daripada Fakulti Pendidikan, UTM telah dipilih sebagai responden dalam
kajian ini. Set soal selidik mengandungi 45 item digunakan untuk mendapatkan data kajian. Kajian rintis
menunjukkan nilai pekali kebolehpercayaan soal selidik adalah 0.79. Data dianalisis menggunakan perisian
Statistical Packages for Science Social (SPSS) Version 12.0 bagi mendapatkan nilai diskriptif dan inferensiinferensi.
Min keseluruhan yang diperolehi menunjukkan kesan persekitaran UTM dalam membangunkan emosi
pelajar berada pada tahap tinggi (3.80). Faktor persekitaran yang paling dominan adalah faktor pengaruh rakan
sebaya dengan min keseluruhan 4.21, diikuti oleh peranan kokurikulum (4.03), dan Kolej kediaman pelajar (3.73).
Hasil daripada Ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan diantara faktor persekitaran UTM berdasarkan
perbezaan jantina. Melalui korelasi Pearson, r pula menunjukkan nilai signifikan adalah lebih kecil daripada 0.01.
Maka ini menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktorfaktor persekitaran dalam
membangunkan emosi pelajar. Hasil dapatan dirumuskan bagi menghasilkan satu gambaran yang jelas mengenai
kesan faktor persekitaran di UTM terhadap pembangunan emosi pelajar. |
---|