Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar tel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq, Othman, Hairiza
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/1/JEPC-2011-1-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.12170
record_format eprints
spelling my.utm.121702011-07-27T01:49:10Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/ Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq Othman, Hairiza L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar telah dipilih secara rawak untuk menyertai kajian ini. Alat kajian yang digunakan ialah Senarai Semak Masalah Pelajar (SSMP), dibangunkan oleh Syed Shafeq (2008), yang mengandungi 232 item. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini adalah 0.94. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS 11.5). Teknik statistik pemeratusan telah digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Hasil kajian yang diperolehi mendapati kategori masalah yang paling mengganggu responden adalah Penyesuaian dan Kerjaya Masa Depan (67.3%), dikuti Moral dan Agama (56.7%) dan Kegiatan Sosial dan Rekreasi (53.6%). Manakala kategori masalah yang paling kurang mengganggu responden pula ialah Kewangan, Keadaan Kehidupan dan Pekerjaan (35.9%), dikuti Kurikulum dan Kaedah Pengajaran (34.8%) dan Kesihatan dan Pertumbuhan Jasmani (33.5%). Berdasarkan analisis, didapati kategori masalah yang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) adalah sama iaitu penyesuaian dan kerjaya masa depan. Namun terdapat perbezaan, kategori masalah yang paling kurang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa dan aliran sekolah). Oleh itu beberapa cadangan dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut Universiti Teknologi Malaysia 2011-03-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/1/JEPC-2011-1-003.pdf Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq and Othman, Hairiza (2011) Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Journal of Educational Psychology and Counseling, 1 (3). pp. 44-58. ISSN 2231-735X
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar telah dipilih secara rawak untuk menyertai kajian ini. Alat kajian yang digunakan ialah Senarai Semak Masalah Pelajar (SSMP), dibangunkan oleh Syed Shafeq (2008), yang mengandungi 232 item. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini adalah 0.94. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS 11.5). Teknik statistik pemeratusan telah digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Hasil kajian yang diperolehi mendapati kategori masalah yang paling mengganggu responden adalah Penyesuaian dan Kerjaya Masa Depan (67.3%), dikuti Moral dan Agama (56.7%) dan Kegiatan Sosial dan Rekreasi (53.6%). Manakala kategori masalah yang paling kurang mengganggu responden pula ialah Kewangan, Keadaan Kehidupan dan Pekerjaan (35.9%), dikuti Kurikulum dan Kaedah Pengajaran (34.8%) dan Kesihatan dan Pertumbuhan Jasmani (33.5%). Berdasarkan analisis, didapati kategori masalah yang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) adalah sama iaitu penyesuaian dan kerjaya masa depan. Namun terdapat perbezaan, kategori masalah yang paling kurang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa dan aliran sekolah). Oleh itu beberapa cadangan dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut
format Article
author Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
author_facet Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
author_sort Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
title Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_short Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_full Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_fullStr Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_full_unstemmed Kategori masalah pelajar tahun satu, Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_sort kategori masalah pelajar tahun satu, kolej tun razak, universiti teknologi malaysia, skudai, johor
publisher Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/1/JEPC-2011-1-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12170/
_version_ 1643645878204891136
score 13.15806