Tahap Komunikasi Interpersonal MuridMurid Sekolah Rendah di Jajahan Tumpat, Kelantan
Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di empat buah sekolah di Tumpat, Kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soal selidik telah dibina bagi mew...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UTM
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12126/1/JEM-2011-1-001.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/12126/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di
empat buah sekolah di Tumpat, Kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada
inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soal selidik telah dibina bagi mewakili
dimensi yang dikaji. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik yang telah diubahsuai ialah 0.84. Dapatan kajian
menunjukkan tahap komunikasi interpersonal secara keseluruhannya berada pada tahap sederhana dengan nilai
min 3.14.
Katakunci: Tahap komunikasi interpersonal, Tennessee Self-Concept Scale (TSCS)
Abstract: This research or study was conducted to determine the level of interpersonal communication among
150 year-six students in four schools in Tumpat, Kelantan. The instrument used in this study was adapted from
the Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) inventory. A number of 40 items were constructed to represent the
subscales studied. The Alpha Cronbach value for the adapted questionnaire was 0.84.The findings of the study
showed that the overall interpersonal communication level was at an average level with a mean value of 3.14.
Keywords: Level of interpersonal communication, Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) |
---|