Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru

Kajian yang menggunakan rekabentuk deskriptif ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan penyeliaan pengajaran di Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah Johor Bahru. Kajian ini berfokus kepada tanggapan guru terhadap penyeliaan pengajaran; amalan penyeliaan pengajaran di sekolah; dan implikasi penyeliaan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Said, Hamdan, Sukor, Mohd. Ali
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/1/Penyeliaan_Pengajaran_Di_Sekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11922
record_format eprints
spelling my.utm.119222017-02-08T04:14:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/ Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru Said, Hamdan Sukor, Mohd. Ali L Education (General) Kajian yang menggunakan rekabentuk deskriptif ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan penyeliaan pengajaran di Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah Johor Bahru. Kajian ini berfokus kepada tanggapan guru terhadap penyeliaan pengajaran; amalan penyeliaan pengajaran di sekolah; dan implikasi penyeliaan pengajaran dalam meningkatkan professionalisme guru dari segi kualiti pengajaran, hubungan professionalisme dengan penyelia, perkongsian maklumat antara penyelia dan guru, dan bantuan daripada penyelia kepada guru dalam proses pengajaran. Satu soalselidik yang diubahsuai dari kajian terdahulu telah digunakan sebagai instrument kajian ini. Seramai 340 orang guru yang dipilih secara rawak daripada 14 buah sekolah terlibat dalam kajian ini. Responden yang dipilih terdiri daripada mereka yang telah disahkan jawatan dan pernah diselia oleh guru besar atau wakilnya. Data kajian telah dianalisis menggunakan SPSS dan dilaporkan dalam bentuk peratus, min, dan kerapan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua konstruk yang dikaji mencatatkan skor min dan peratus yang tinggi. Dapatan ini menunjukkan bahawa guru-guru di Sekolah Rendah Kebangsaan beranggapan bahawa penyeliaan pengajaran membantu mereka dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran. 2011-01-31 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/1/Penyeliaan_Pengajaran_Di_Sekolah.pdf Said, Hamdan and Sukor, Mohd. Ali (2011) Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Said, Hamdan
Sukor, Mohd. Ali
Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
description Kajian yang menggunakan rekabentuk deskriptif ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan penyeliaan pengajaran di Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah Johor Bahru. Kajian ini berfokus kepada tanggapan guru terhadap penyeliaan pengajaran; amalan penyeliaan pengajaran di sekolah; dan implikasi penyeliaan pengajaran dalam meningkatkan professionalisme guru dari segi kualiti pengajaran, hubungan professionalisme dengan penyelia, perkongsian maklumat antara penyelia dan guru, dan bantuan daripada penyelia kepada guru dalam proses pengajaran. Satu soalselidik yang diubahsuai dari kajian terdahulu telah digunakan sebagai instrument kajian ini. Seramai 340 orang guru yang dipilih secara rawak daripada 14 buah sekolah terlibat dalam kajian ini. Responden yang dipilih terdiri daripada mereka yang telah disahkan jawatan dan pernah diselia oleh guru besar atau wakilnya. Data kajian telah dianalisis menggunakan SPSS dan dilaporkan dalam bentuk peratus, min, dan kerapan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua konstruk yang dikaji mencatatkan skor min dan peratus yang tinggi. Dapatan ini menunjukkan bahawa guru-guru di Sekolah Rendah Kebangsaan beranggapan bahawa penyeliaan pengajaran membantu mereka dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran.
format Article
author Said, Hamdan
Sukor, Mohd. Ali
author_facet Said, Hamdan
Sukor, Mohd. Ali
author_sort Said, Hamdan
title Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
title_short Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
title_full Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
title_fullStr Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
title_full_unstemmed Penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah Johor Bahru
title_sort penyeliaan pengajaran di sekolah-sekolah kebangsaan daerah johor bahru
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/1/Penyeliaan_Pengajaran_Di_Sekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11922/
_version_ 1643645812851343360
score 13.188404