Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem e-learning di UTM. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti perspektif pelajar terhadap sokongan instruksi, sokongan pengurusan, s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Noraffandy, Teh, Sheah Fang
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/1/Perspektif_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_UTM_Terhadap_Bentuk.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11897
record_format eprints
spelling my.utm.118972017-02-08T04:14:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/ Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM Yahaya, Noraffandy Teh, Sheah Fang L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem e-learning di UTM. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti perspektif pelajar terhadap sokongan instruksi, sokongan pengurusan, sokongan motivasi dan sokongan reka bentuk dalam sistem e-learning di UTM. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti bentuk-bentuk sokongan pelajar yang diperlukan oleh pelajar dalam persekitaran sistem e-learning. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif. Instrumen kajian yang terlibat adalah soal selidik. Sampel kajian ini terdiri daripada 79 orang pelajar tahun empat Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik, Fizik dan Kimia) Fakulti Pendidikan,UTM. Dapatan kajian yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif. Hasil kajian menunjukkan bahawa perspektif pelajar terhadap bentuk sokongan instruksi, sokongan pengurusan, sokongan motivasi dan sokongan reka bentuk secara keseluruhannya adalah positif. Selain itu, pengkaji mendapati bahawa responden memberi pandangan yang sederhana bahawa mereka suka menggunakan e-forum dan e-chat dalam e-learning untuk berhubung dengan rakan sekursus dan pensyarah. Kajian juga mendapati bentuk sokongan dalam motivasi seperti penilaian iaitu kuiz atau ujian secara online, online tutor dan e-mentor dalam sistem e-learning UTM adalah penting dan amat diperlukan oleh pelajar. 2011-01-26 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/1/Perspektif_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_UTM_Terhadap_Bentuk.pdf Yahaya, Noraffandy and Teh, Sheah Fang (2011) Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Noraffandy
Teh, Sheah Fang
Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem e-learning di UTM. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti perspektif pelajar terhadap sokongan instruksi, sokongan pengurusan, sokongan motivasi dan sokongan reka bentuk dalam sistem e-learning di UTM. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti bentuk-bentuk sokongan pelajar yang diperlukan oleh pelajar dalam persekitaran sistem e-learning. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif. Instrumen kajian yang terlibat adalah soal selidik. Sampel kajian ini terdiri daripada 79 orang pelajar tahun empat Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik, Fizik dan Kimia) Fakulti Pendidikan,UTM. Dapatan kajian yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif. Hasil kajian menunjukkan bahawa perspektif pelajar terhadap bentuk sokongan instruksi, sokongan pengurusan, sokongan motivasi dan sokongan reka bentuk secara keseluruhannya adalah positif. Selain itu, pengkaji mendapati bahawa responden memberi pandangan yang sederhana bahawa mereka suka menggunakan e-forum dan e-chat dalam e-learning untuk berhubung dengan rakan sekursus dan pensyarah. Kajian juga mendapati bentuk sokongan dalam motivasi seperti penilaian iaitu kuiz atau ujian secara online, online tutor dan e-mentor dalam sistem e-learning UTM adalah penting dan amat diperlukan oleh pelajar.
format Article
author Yahaya, Noraffandy
Teh, Sheah Fang
author_facet Yahaya, Noraffandy
Teh, Sheah Fang
author_sort Yahaya, Noraffandy
title Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
title_short Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
title_full Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
title_fullStr Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
title_full_unstemmed Perspektif pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan UTM terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem E-Learning di UTM
title_sort perspektif pelajar tahun akhir fakulti pendidikan utm terhadap bentuk-bentuk sokongan pelajar dalam persekitaran sistem e-learning di utm
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/1/Perspektif_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_UTM_Terhadap_Bentuk.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11897/
_version_ 1643645804929351680
score 13.209306