Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik dan multimedia. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran yang manakah diberi tumpuan atau keutamaan oleh pelajar. Seramai 72 orang pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Junaidi, Juhazren, Sugumaran, Sutha
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Matematik_Dan_Multimedia_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Dan_Komputer_Serta_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11885
record_format eprints
spelling my.utm.118852017-02-08T04:14:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/ Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Junaidi, Juhazren Sugumaran, Sutha L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik dan multimedia. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran yang manakah diberi tumpuan atau keutamaan oleh pelajar. Seramai 72 orang pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor telah terlibat dalam kajian ini. Soal selidik yang telah diubahsuai daripada Learning Styles Questionaires Honey and Mumford (1992) digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 10 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.829. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 14.0 for Windows. Ujian korelasi Spearman Rho digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Kajian ini telah mendapati bahawa gaya pembelajaran dominan yang menjadi amalan para pelajar adalah Reflektor dan gaya pembelajaran sampingan adalah Pragmatis. Ini diikuti oleh gaya pembelajaran Teoris dan akhirnya gaya pembelajaran Aktivis. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya pembelajaran Aktivis dengan pencapaian matematik manakala gaya pembelajaran Pragmatis, Teoris dan Reflektor tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Kajian ini juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya pembelajaran Reflektor dengan pencapaian multimedia manakala gaya pembelajaran Pragmatis, Teoris dan Aktivis tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Beberapa cadangan dikemukakan agar dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar dan meningkatkan keupayaan pelajar dalam matematik dan multimedia. 2011-01-25 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Matematik_Dan_Multimedia_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Dan_Komputer_Serta_Pendidikan.pdf Junaidi, Juhazren and Sugumaran, Sutha (2011) Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-11. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Junaidi, Juhazren
Sugumaran, Sutha
Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik dan multimedia. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran yang manakah diberi tumpuan atau keutamaan oleh pelajar. Seramai 72 orang pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor telah terlibat dalam kajian ini. Soal selidik yang telah diubahsuai daripada Learning Styles Questionaires Honey and Mumford (1992) digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 10 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.829. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 14.0 for Windows. Ujian korelasi Spearman Rho digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Kajian ini telah mendapati bahawa gaya pembelajaran dominan yang menjadi amalan para pelajar adalah Reflektor dan gaya pembelajaran sampingan adalah Pragmatis. Ini diikuti oleh gaya pembelajaran Teoris dan akhirnya gaya pembelajaran Aktivis. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya pembelajaran Aktivis dengan pencapaian matematik manakala gaya pembelajaran Pragmatis, Teoris dan Reflektor tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Kajian ini juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya pembelajaran Reflektor dengan pencapaian multimedia manakala gaya pembelajaran Pragmatis, Teoris dan Aktivis tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Beberapa cadangan dikemukakan agar dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar dan meningkatkan keupayaan pelajar dalam matematik dan multimedia.
format Article
author Junaidi, Juhazren
Sugumaran, Sutha
author_facet Junaidi, Juhazren
Sugumaran, Sutha
author_sort Junaidi, Juhazren
title Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_short Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_full Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_fullStr Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_full_unstemmed Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik dan Multimedia di kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik dan multimedia di kalangan pelajar tahun akhir sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (matematik) di universiti teknologi malaysia, skudai, johor.
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Matematik_Dan_Multimedia_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Dan_Komputer_Serta_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11885/
_version_ 1643645801386213376
score 13.160551