Tahap komunikasi interpersonal murid-murid sekolah rendah di jajahan Tumpat, Kelantan

Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di empat buah sekolah di Tumpat kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soalselidik telah dibina bagi mewakili dim...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yasin , M. Al-Muz-Zammil, Seman, Jusoh
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11804/1/Tahap_Komunikasi_Interpersonal_Murid.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11804/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di empat buah sekolah di Tumpat kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soalselidik telah dibina bagi mewakili dimensi yang dikaji. Nilai Alpha Cronbach bagi soalselidik yang telah diubahsuai ialah 0.84. Dapatan kajian menunjukkan tahap komunikasi interpersonal secara keseluruhannya berada pada tahap sederhana dengan nilai min 3.14. Beberapa cadangan telah diberikan bagi mengukuhkan komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya adalah aktiviti yang diadakan di sekolah mestilah difokuskan kepada pembinaan komunikasi interpersonal pelajar. Selain daripada itu, aktiviti seperti debat dan pengucapan awam sepatutnya digalakkan bagi meningkatkan kemahiran komunikasi pelajar.