Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar dan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.11677 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.116772010-12-27T04:26:51Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/ Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Sihes, Ahmad Johari Marjuki @ Ismail, Sopiah L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar dan pengaruh rakan sebaya. Kajian ini dijalankan di Universiti Teknologi Malaysia, yang menggunakan 150 orang pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan. Sampel yang dipilih adalah secara rawak kelompok. Instrumen yang digunakan ialah dengan soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu maklumat diri dan faktor-faktor yang dikaji. Soal selidik diuji melalui kajian rintis bagi mendapatkan kebolehpercayaan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For The Social Science (SPSS). Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian yang berada di tahap min yang tinggi, ialah faktor pengajaran pensyarah dan faktor sikap. Faktor-faktor yang berada di tahap sederhana ialah faktor rakan sebaya dan faktor latarbelakang. Beberapa cadangan dan kajian lanjutan telah diberikan agar dapat meningkatkan lagi pencapaian pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Katakunci: pembelajaran, bahasa Inggeris 2010-12-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Sihes, Ahmad Johari and Marjuki @ Ismail, Sopiah (2010) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Sihes, Ahmad Johari Marjuki @ Ismail, Sopiah Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran
menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian
yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar
dan pengaruh rakan sebaya. Kajian ini dijalankan di Universiti Teknologi Malaysia, yang menggunakan
150 orang pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan. Sampel yang dipilih adalah secara rawak kelompok.
Instrumen yang digunakan ialah dengan soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu maklumat diri
dan faktor-faktor yang dikaji. Soal selidik diuji melalui kajian rintis bagi mendapatkan kebolehpercayaan.
Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For The Social Science
(SPSS). Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian
yang berada di tahap min yang tinggi, ialah faktor pengajaran pensyarah dan faktor sikap. Faktor-faktor
yang berada di tahap sederhana ialah faktor rakan sebaya dan faktor latarbelakang. Beberapa cadangan
dan kajian lanjutan telah diberikan agar dapat meningkatkan lagi pencapaian pembelajaran menggunakan
bahasa Inggeris.
Katakunci: pembelajaran, bahasa Inggeris |
format |
Article |
author |
Sihes, Ahmad Johari Marjuki @ Ismail, Sopiah |
author_facet |
Sihes, Ahmad Johari Marjuki @ Ismail, Sopiah |
author_sort |
Sihes, Ahmad Johari |
title |
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun
Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
title_short |
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun
Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
title_full |
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun
Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
title_fullStr |
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun
Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
title_full_unstemmed |
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun
Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
title_sort |
faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa inggeris pelajar tahun
satu fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia. |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/ |
_version_ |
1643645746718703616 |
score |
13.160551 |