Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Marjuki @ Ismail, Sopiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11677
record_format eprints
spelling my.utm.116772010-12-27T04:26:51Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/ Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Sihes, Ahmad Johari Marjuki @ Ismail, Sopiah L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar dan pengaruh rakan sebaya. Kajian ini dijalankan di Universiti Teknologi Malaysia, yang menggunakan 150 orang pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan. Sampel yang dipilih adalah secara rawak kelompok. Instrumen yang digunakan ialah dengan soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu maklumat diri dan faktor-faktor yang dikaji. Soal selidik diuji melalui kajian rintis bagi mendapatkan kebolehpercayaan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For The Social Science (SPSS). Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian yang berada di tahap min yang tinggi, ialah faktor pengajaran pensyarah dan faktor sikap. Faktor-faktor yang berada di tahap sederhana ialah faktor rakan sebaya dan faktor latarbelakang. Beberapa cadangan dan kajian lanjutan telah diberikan agar dapat meningkatkan lagi pencapaian pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Katakunci: pembelajaran, bahasa Inggeris 2010-12-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Sihes, Ahmad Johari and Marjuki @ Ismail, Sopiah (2010) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sihes, Ahmad Johari
Marjuki @ Ismail, Sopiah
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Kajian deskriptif berbentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang dijalankan adalah untuk mengakaji faktor latar belakang pelajar, pengajaran pensyarah, sikap pelajar dan pengaruh rakan sebaya. Kajian ini dijalankan di Universiti Teknologi Malaysia, yang menggunakan 150 orang pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan. Sampel yang dipilih adalah secara rawak kelompok. Instrumen yang digunakan ialah dengan soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu maklumat diri dan faktor-faktor yang dikaji. Soal selidik diuji melalui kajian rintis bagi mendapatkan kebolehpercayaan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For The Social Science (SPSS). Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian yang berada di tahap min yang tinggi, ialah faktor pengajaran pensyarah dan faktor sikap. Faktor-faktor yang berada di tahap sederhana ialah faktor rakan sebaya dan faktor latarbelakang. Beberapa cadangan dan kajian lanjutan telah diberikan agar dapat meningkatkan lagi pencapaian pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris. Katakunci: pembelajaran, bahasa Inggeris
format Article
author Sihes, Ahmad Johari
Marjuki @ Ismail, Sopiah
author_facet Sihes, Ahmad Johari
Marjuki @ Ismail, Sopiah
author_sort Sihes, Ahmad Johari
title Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
title_short Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
title_full Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
title_fullStr Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
title_full_unstemmed Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Menggunakan Bahasa Inggeris Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran menggunakan bahasa inggeris pelajar tahun satu fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/1/FaktorFaktor-Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pembelajaran_Menggunakan_Bahasa_Inggeris_Pelajar_Tahun_Satu_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11677/
_version_ 1643645746718703616
score 13.160551