Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu

Kajian ini merupakan satu kajian berbentuk deskriptif yang bertujuan untuk meninjau pelaksanaan Kemahiran Hidup di kalangan murid tahun lima. Responden yang terlibat dalam kajian ini seramai 223 orang pelajar tahun lima di tiga buah sekolah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Tumpuan kajian ini a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Tahir, Lokman, Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/1/Tinjauan_Terhadap_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Tahun_Lima_Di_Tiga_Buah_Sekolah_Kebangsaan_Di_Daerah_Kuala_Terengganu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11661
record_format eprints
spelling my.utm.116612017-03-02T03:03:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/ Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu Mohd. Tahir, Lokman Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati L Education (General) Kajian ini merupakan satu kajian berbentuk deskriptif yang bertujuan untuk meninjau pelaksanaan Kemahiran Hidup di kalangan murid tahun lima. Responden yang terlibat dalam kajian ini seramai 223 orang pelajar tahun lima di tiga buah sekolah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Tumpuan kajian ini adalah untuk mengkaji penggunaan bengkel, penggunaan peralatan dan bahan, kemahiran guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran serta faktor persekitaran yang mempengaruhi minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen utama kajian. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian adalah α = .90. Kaedah soal selidik digunakan bagi mendapatkan maklumbalas dari responden. Data-data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Science Version 11.5) untuk mendapatkan stastistik deskriptif seperti frekuensi, peratus dan min. Keseluruhan hasil kajian ini dapat menggambarkan bahawa pelaksanaan sukatan Kemahiran Hidup tahun lima di tiga buah sekolah di daerah Kuala Terengganu berada pada tahap memuaskan. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah kelemahan dalam penyediaan kemudahan di bengkel supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan. 2010-12-26 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/1/Tinjauan_Terhadap_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Tahun_Lima_Di_Tiga_Buah_Sekolah_Kebangsaan_Di_Daerah_Kuala_Terengganu.pdf Mohd. Tahir, Lokman and Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati (2010) Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu. Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Tahir, Lokman
Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati
Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
description Kajian ini merupakan satu kajian berbentuk deskriptif yang bertujuan untuk meninjau pelaksanaan Kemahiran Hidup di kalangan murid tahun lima. Responden yang terlibat dalam kajian ini seramai 223 orang pelajar tahun lima di tiga buah sekolah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Tumpuan kajian ini adalah untuk mengkaji penggunaan bengkel, penggunaan peralatan dan bahan, kemahiran guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran serta faktor persekitaran yang mempengaruhi minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen utama kajian. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian adalah α = .90. Kaedah soal selidik digunakan bagi mendapatkan maklumbalas dari responden. Data-data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Science Version 11.5) untuk mendapatkan stastistik deskriptif seperti frekuensi, peratus dan min. Keseluruhan hasil kajian ini dapat menggambarkan bahawa pelaksanaan sukatan Kemahiran Hidup tahun lima di tiga buah sekolah di daerah Kuala Terengganu berada pada tahap memuaskan. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah kelemahan dalam penyediaan kemudahan di bengkel supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.
format Article
author Mohd. Tahir, Lokman
Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati
author_facet Mohd. Tahir, Lokman
Tn. Dagang, Tn. Hayati @ Tn. Norhayati
author_sort Mohd. Tahir, Lokman
title Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
title_short Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
title_full Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
title_fullStr Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
title_full_unstemmed Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu
title_sort tinjauan terhadap pelaksanaan mata pelajaran kemahiran hidup tahun lima di tiga buah sekolah kebangsaan di daerah kuala terengganu
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/1/Tinjauan_Terhadap_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Tahun_Lima_Di_Tiga_Buah_Sekolah_Kebangsaan_Di_Daerah_Kuala_Terengganu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11661/
_version_ 1643645742573682688
score 13.18916