Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti penglibatan pelajar SPI sebagai ejen Multi Level Marketing. Sampel kajian adalah seramai 40 orang yang diambil daripada 180 orang populasi. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Soal selidik d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Salamon , Husin, Abdul Wahab, Nurul Nadia
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/1/Penglibatan_Pelajar_Sebagai_Ejen_Multi_Level_Marketing.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11597
record_format eprints
spelling my.utm.115972010-12-22T09:32:54Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/ Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI Salamon , Husin Abdul Wahab, Nurul Nadia L Education (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti penglibatan pelajar SPI sebagai ejen Multi Level Marketing. Sampel kajian adalah seramai 40 orang yang diambil daripada 180 orang populasi. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Soal selidik dibahagikan kepada bahagian A dan bahagian B manakala respon dinilai berdasarkan lima Skala Likert. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian “ Statistical Package For The Social sciences” (SPSS) versi 14.0 bagi mendapatkan kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ialah 0.665. Dapatan kajian menunjukkan faktor-faktor penglibatan pelajar dalam perniagaan MLM berada pada tahap min yang tinggi iaitu dengan nilai min 3.51. Manakala cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar dengan nilai min 2.83 berada di tahap sederhana dan langkah-langkah untuk mengimbangi dunia pelajaran dengan dunia perniagaan di tahap tinggi iaitu nilai min 3.92. Penyelidik mengemukakan beberapa cadangan untuk mengatasi masalah kewangan pelajar dan langkah-langkah yang perlu dilakukan. Kajian lanjutan juga turut dicadangkan untuk penyelidik masa akan datang. 2010-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/1/Penglibatan_Pelajar_Sebagai_Ejen_Multi_Level_Marketing.pdf Salamon , Husin and Abdul Wahab, Nurul Nadia (2010) Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI. Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Salamon , Husin
Abdul Wahab, Nurul Nadia
Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti penglibatan pelajar SPI sebagai ejen Multi Level Marketing. Sampel kajian adalah seramai 40 orang yang diambil daripada 180 orang populasi. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Soal selidik dibahagikan kepada bahagian A dan bahagian B manakala respon dinilai berdasarkan lima Skala Likert. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian “ Statistical Package For The Social sciences” (SPSS) versi 14.0 bagi mendapatkan kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ialah 0.665. Dapatan kajian menunjukkan faktor-faktor penglibatan pelajar dalam perniagaan MLM berada pada tahap min yang tinggi iaitu dengan nilai min 3.51. Manakala cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar dengan nilai min 2.83 berada di tahap sederhana dan langkah-langkah untuk mengimbangi dunia pelajaran dengan dunia perniagaan di tahap tinggi iaitu nilai min 3.92. Penyelidik mengemukakan beberapa cadangan untuk mengatasi masalah kewangan pelajar dan langkah-langkah yang perlu dilakukan. Kajian lanjutan juga turut dicadangkan untuk penyelidik masa akan datang.
format Article
author Salamon , Husin
Abdul Wahab, Nurul Nadia
author_facet Salamon , Husin
Abdul Wahab, Nurul Nadia
author_sort Salamon , Husin
title Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
title_short Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
title_full Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
title_fullStr Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
title_full_unstemmed Penglibatan Pelajar Sebagai Ejen Multi Level Marketing: Kajian Terhadap Pelajar SPI
title_sort penglibatan pelajar sebagai ejen multi level marketing: kajian terhadap pelajar spi
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/1/Penglibatan_Pelajar_Sebagai_Ejen_Multi_Level_Marketing.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11597/
_version_ 1643645726111039488
score 13.160551