Pembangunan Modul Bagi Tajuk ‘Panduan Menggunakan Teks Pada Paparan Elektronik’
Modul merupakan bahan pembelajaran yang bertujuan untuk membolehkan para pelajar belajar secara sendiri. Penggunaan modul bukan sahaja dapat membantu pengguna memahami isi pelajaran malah dapat menambahkan lagi penguasaan terhadap sesuatu topik yang terkandung didalam modul. Jesteru itu, projek t...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11517/1/Pembangunan_Modul_Bagi_Tajuk_%E2%80%98Panduan_Menggunakan_Teks_Pada_Paparan_Elektronik%E2%80%99.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11517/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Modul merupakan bahan pembelajaran yang bertujuan untuk membolehkan para pelajar belajar
secara sendiri. Penggunaan modul bukan sahaja dapat membantu pengguna memahami isi pelajaran
malah dapat menambahkan lagi penguasaan terhadap sesuatu topik yang terkandung didalam modul.
Jesteru itu, projek telah dijalankan bagi menghasilkan sebuah modul bagi tajuk “Panduan Menggunakan
Teks pada Paparan Elektronik”. Tujuan utama menghasilkan modul ini ialah untuk membantu pembangun
bahan multimedia dalam menggunakan teks dalam persembahan elektronik seperti aplikasi multimedia
dan web. Modul dihasilkan dalam bahasa Melayu bagi memudahkan pemahaman pengguna dan
menggunakan Teori Beban Kognitif. Modul berkenaan typografy ini terbahagi kepada 3 bab dan setiap
bab mengandungi hasil pembelajaran (objektif), pengenalan, isi pelajaran, latihan dan aktiviti yang
dilengkapi dengan gambar rajah berlabel sebagai rujukan dan contoh. Penilaian formatif dijalankan
sepanjang penghasilan modul ini oleh penyelia projek. Manakala penilaian sumatif telah dijalankan oleh
dua orang pakar dan juga oleh beberapa orang pelajar Fakulti Pendidikan secara tidak formal. Penilaian
dilakukan bagi mendapatkan pandangan mengenai reka bentuk dan kandungan modul. Modul yang
dihasilkan ini diharap dapat menambahkan pengetahuan pengguna berkenaan teks pada persembahan
elektronik dengan lebih baik.
Katakunci: modul, bahan pembelajaran |
---|