Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk kesediaaan pelajar dalam mempelajari matapelajaranPengajian Kejuruteraan Awam. Kajian ini dilakukan di Sekolah Menengah Teknik Terengganu,Terengganu. Sampel kajian terdiri daripada 110 orang pelajar tingkatan empat sesi 2007 yang mengambilmata pelajaran Pengajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamdan, Abdul Rahim, Mohd Azmi, Nor Syahirah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/1/Kesediaan_Pelajar_Mempelajari_Matapelajaran_Pengajian_Kejuruteraan_Awam_Di_Sekolah_Menengah_Teknik_Terenggganu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11458
record_format eprints
spelling my.utm.114582017-02-07T03:25:44Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/ Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu. Hamdan, Abdul Rahim Mohd Azmi, Nor Syahirah L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan untuk kesediaaan pelajar dalam mempelajari matapelajaranPengajian Kejuruteraan Awam. Kajian ini dilakukan di Sekolah Menengah Teknik Terengganu,Terengganu. Sampel kajian terdiri daripada 110 orang pelajar tingkatan empat sesi 2007 yang mengambilmata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialahsoal selidik kerana ia lebih praktikal dan menjimatkan masa. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian iniadalah ? = 0.906. Data dan maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan “StaticalPackage For Social Science” (SPSS) Versi 13.0 serta analisis deskriptif berbentuk frekuensi, peratusandan min serta analisis inferensi dalam ujian-t. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi semua aspekiaitu minat pelajar, kemahiran bahasa Inggeris dan juga pengetahuan sedia ada di kalangan pelajar beradaditahap sederhana dalam mengenalpasti kesediaan pelajar dalam mempelajari matapelajaran PengajianKejuruteraan Awam. Ujian-t mendapati terdapat perbezaan pengetahuan sedia ada dan tidak terdapatperbezaan minat serta kemahiran bahasa Inggeris di antara jantina dalam mempelajari matapelajaranPengajian Kejuruteraan Awam. Hasil kajian ini boleh dilanjutkan lagi kajian-kajian yang melibatkanbilangan sampel yang lebih besar dan kajian yang lebih meluas lagi pada masa akan datang. 2010-12-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/1/Kesediaan_Pelajar_Mempelajari_Matapelajaran_Pengajian_Kejuruteraan_Awam_Di_Sekolah_Menengah_Teknik_Terenggganu.pdf Hamdan, Abdul Rahim and Mohd Azmi, Nor Syahirah (2010) Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu. Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu. . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hamdan, Abdul Rahim
Mohd Azmi, Nor Syahirah
Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk kesediaaan pelajar dalam mempelajari matapelajaranPengajian Kejuruteraan Awam. Kajian ini dilakukan di Sekolah Menengah Teknik Terengganu,Terengganu. Sampel kajian terdiri daripada 110 orang pelajar tingkatan empat sesi 2007 yang mengambilmata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialahsoal selidik kerana ia lebih praktikal dan menjimatkan masa. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian iniadalah ? = 0.906. Data dan maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan “StaticalPackage For Social Science” (SPSS) Versi 13.0 serta analisis deskriptif berbentuk frekuensi, peratusandan min serta analisis inferensi dalam ujian-t. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi semua aspekiaitu minat pelajar, kemahiran bahasa Inggeris dan juga pengetahuan sedia ada di kalangan pelajar beradaditahap sederhana dalam mengenalpasti kesediaan pelajar dalam mempelajari matapelajaran PengajianKejuruteraan Awam. Ujian-t mendapati terdapat perbezaan pengetahuan sedia ada dan tidak terdapatperbezaan minat serta kemahiran bahasa Inggeris di antara jantina dalam mempelajari matapelajaranPengajian Kejuruteraan Awam. Hasil kajian ini boleh dilanjutkan lagi kajian-kajian yang melibatkanbilangan sampel yang lebih besar dan kajian yang lebih meluas lagi pada masa akan datang.
format Article
author Hamdan, Abdul Rahim
Mohd Azmi, Nor Syahirah
author_facet Hamdan, Abdul Rahim
Mohd Azmi, Nor Syahirah
author_sort Hamdan, Abdul Rahim
title Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
title_short Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
title_full Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
title_fullStr Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
title_full_unstemmed Kesediaan Pelajar Mempelajari Matapelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Terenggganu, Terengganu.
title_sort kesediaan pelajar mempelajari matapelajaran pengajian kejuruteraan awam di sekolah menengah teknik terenggganu, terengganu.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/1/Kesediaan_Pelajar_Mempelajari_Matapelajaran_Pengajian_Kejuruteraan_Awam_Di_Sekolah_Menengah_Teknik_Terenggganu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11458/
_version_ 1643645687521345536
score 13.18916