Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis

Kajian deskriptif ini dilaksanakan bagi tujuan mengenalpasti persepsi pelajar sekolah rendah di Malaysia terhadap imej saintis. Kajian ini melibatkan 507 orang pelajar yang berumur antara tujuh hingga 12 tahun di empat buah sekolah rendah di sekitar Petaling Jaya, Selangor. Soal selidik terdiri dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad , Mohammad Yusof, Ahmad, Hussin
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/1/Persepsi_Pelajar_Sekolah_Rendah_Terhadap_Imej_Saintis.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11341
record_format eprints
spelling my.utm.113412010-12-10T01:28:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/ Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis Arshad , Mohammad Yusof Ahmad, Hussin L Education (General) Kajian deskriptif ini dilaksanakan bagi tujuan mengenalpasti persepsi pelajar sekolah rendah di Malaysia terhadap imej saintis. Kajian ini melibatkan 507 orang pelajar yang berumur antara tujuh hingga 12 tahun di empat buah sekolah rendah di sekitar Petaling Jaya, Selangor. Soal selidik terdiri daripada 3 bahagian utama iaitu bahagian A mengenai demografi pelajar, bahagian B yang menggunakan instrument “Draw A-Scientist Test (DAST)“ untuk menilai persepsi pelajar melalui lukisan tangan. Bahagian C adalah mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi pelajar terhadap imej saintis. Perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 12.0 telah digunakan dalam menganalisa data yang diperolehi. Keputusan kajian menunjukkan pelajar sekolah rendah di Malaysia mempunyai persepsi stereotaip pada tahap sederhana terhadap imej saintis iaitu mereka menggambarkan saintis bersama simbol penyelidikan (57.8%), bekerja di makmal (53.1%), jantina lelaki (48.9%) dan berpakaian makmal (38.5%). Persepsi pelajar adalah rendah pada imej stereotaip seperti fesyen rambut (25%), unsur teknologi (19.5), catatan sains yang releven (16%), cermin mata (14%) dan simbol pengetahuan (0.8%). Persepsi ini dipengaruhi oleh perbezaan jantina, umur, sosio-ekonomi keluarga, pencapaian akedemik dan minat pelajar. Penyelidik telah mencadangkan beberapa cadangan dalam meningkatkan keberkesanan kajian ini. 2010-12-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/1/Persepsi_Pelajar_Sekolah_Rendah_Terhadap_Imej_Saintis.pdf Arshad , Mohammad Yusof and Ahmad, Hussin (2010) Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis. Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Arshad , Mohammad Yusof
Ahmad, Hussin
Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
description Kajian deskriptif ini dilaksanakan bagi tujuan mengenalpasti persepsi pelajar sekolah rendah di Malaysia terhadap imej saintis. Kajian ini melibatkan 507 orang pelajar yang berumur antara tujuh hingga 12 tahun di empat buah sekolah rendah di sekitar Petaling Jaya, Selangor. Soal selidik terdiri daripada 3 bahagian utama iaitu bahagian A mengenai demografi pelajar, bahagian B yang menggunakan instrument “Draw A-Scientist Test (DAST)“ untuk menilai persepsi pelajar melalui lukisan tangan. Bahagian C adalah mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi pelajar terhadap imej saintis. Perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 12.0 telah digunakan dalam menganalisa data yang diperolehi. Keputusan kajian menunjukkan pelajar sekolah rendah di Malaysia mempunyai persepsi stereotaip pada tahap sederhana terhadap imej saintis iaitu mereka menggambarkan saintis bersama simbol penyelidikan (57.8%), bekerja di makmal (53.1%), jantina lelaki (48.9%) dan berpakaian makmal (38.5%). Persepsi pelajar adalah rendah pada imej stereotaip seperti fesyen rambut (25%), unsur teknologi (19.5), catatan sains yang releven (16%), cermin mata (14%) dan simbol pengetahuan (0.8%). Persepsi ini dipengaruhi oleh perbezaan jantina, umur, sosio-ekonomi keluarga, pencapaian akedemik dan minat pelajar. Penyelidik telah mencadangkan beberapa cadangan dalam meningkatkan keberkesanan kajian ini.
format Article
author Arshad , Mohammad Yusof
Ahmad, Hussin
author_facet Arshad , Mohammad Yusof
Ahmad, Hussin
author_sort Arshad , Mohammad Yusof
title Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
title_short Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
title_full Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
title_fullStr Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Sekolah Rendah Terhadap Imej Saintis
title_sort persepsi pelajar sekolah rendah terhadap imej saintis
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/1/Persepsi_Pelajar_Sekolah_Rendah_Terhadap_Imej_Saintis.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11341/
_version_ 1643645654432481280
score 13.211869