Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah

Projek ini bertujuan untuk membangunkan suatu perisian pendidikan bagi tajuk Keelektrikan dalam mata pelajaran Sains khusus untuk pelajar sekolah rendah. Keseluruhan isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran Sains (KPM, 2003). Perisian ini menggunakan aktiviti pembelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Mohd Ali, Redwan, Ahmad Solhi
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktif_Needham_5_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11305
record_format eprints
spelling my.utm.113052017-09-28T01:15:09Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/ Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah Ibrahim, Mohd Ali Redwan, Ahmad Solhi L Education (General) Projek ini bertujuan untuk membangunkan suatu perisian pendidikan bagi tajuk Keelektrikan dalam mata pelajaran Sains khusus untuk pelajar sekolah rendah. Keseluruhan isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran Sains (KPM, 2003). Perisian ini menggunakan aktiviti pembelajaran berdasarkan pendekatan Model Konstruktif Needham 5-Fasa yang mengandungi fasa orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan refleksi. Bagi reka bentuk pembangunan, perisian ini menggunakan model ADDIE. Perisian PowerPoint 2003 pula digunakan sepenuhnya dalam pembangunan perisian. Ia nyata dapat menyepadukan pelbagai media seperti seperti grafik, teks, video dan animasi dalam satu alat bantu yang interaktif, menarik dan berkesan. Perisian ini turut dinilai oleh individu yang terlibat secara langsung didalam bidang ini. Keputusan penilaian menunjukkan bahawa perisian tersebut memuaskan dari segi isi kandungan, reka bentuk dan penggunaannya. 2010-12-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktif_Needham_5_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf Ibrahim, Mohd Ali and Redwan, Ahmad Solhi (2010) Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah. Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ibrahim, Mohd Ali
Redwan, Ahmad Solhi
Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
description Projek ini bertujuan untuk membangunkan suatu perisian pendidikan bagi tajuk Keelektrikan dalam mata pelajaran Sains khusus untuk pelajar sekolah rendah. Keseluruhan isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran Sains (KPM, 2003). Perisian ini menggunakan aktiviti pembelajaran berdasarkan pendekatan Model Konstruktif Needham 5-Fasa yang mengandungi fasa orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan refleksi. Bagi reka bentuk pembangunan, perisian ini menggunakan model ADDIE. Perisian PowerPoint 2003 pula digunakan sepenuhnya dalam pembangunan perisian. Ia nyata dapat menyepadukan pelbagai media seperti seperti grafik, teks, video dan animasi dalam satu alat bantu yang interaktif, menarik dan berkesan. Perisian ini turut dinilai oleh individu yang terlibat secara langsung didalam bidang ini. Keputusan penilaian menunjukkan bahawa perisian tersebut memuaskan dari segi isi kandungan, reka bentuk dan penggunaannya.
format Article
author Ibrahim, Mohd Ali
Redwan, Ahmad Solhi
author_facet Ibrahim, Mohd Ali
Redwan, Ahmad Solhi
author_sort Ibrahim, Mohd Ali
title Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
title_short Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
title_full Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
title_fullStr Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Pembangunan Perisian Pengajaran Berasaskan Model Konstruktif Needham 5 Fasa Bagi Tajuk Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah
title_sort pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktif needham 5 fasa bagi tajuk keelektrikan dalam matapelajaran sains sekolah rendah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktif_Needham_5_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11305/
_version_ 1643645644647170048
score 13.18916