Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pelajar Sekolah Menengah Mengikuti Tuisyen Bahasa Inggeris Di Pusat-Pusat Tuisyen Di Sekitar Zon Keramat, Kuala Lumpur

Kajian yang telah dijalankan ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar sekolah menengah mengikuti tuisyen Bahasa Inggeris. Responden kajian adalah terdiri daripada 148 orang pelajar yang mengikuti kelas tuisyen Bahasa Inggeris di sekitar Zon Keramat, Kuala Lumpur. Satu s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Tahir, Lokman, Baharudin, Farida
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11272/1/Faktor.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11272/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian yang telah dijalankan ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar sekolah menengah mengikuti tuisyen Bahasa Inggeris. Responden kajian adalah terdiri daripada 148 orang pelajar yang mengikuti kelas tuisyen Bahasa Inggeris di sekitar Zon Keramat, Kuala Lumpur. Satu set soal selidik yang mengandungi 25 item yang berhubung dengan persoalan kajian telah diedarkan kepada pelajar. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) bagi mendapatkan peratusan dan min. Dari hasil kajian mendapati bahawa faktor utama pelajar menghadiri tuisyen Bahasa Inggeris adalah kerana pengaruh daripada rakan-rakan. Pelajar juga menghadiri tuisyen kerana pengaruh guru di sekolah, pengaruh daripada pusat tuisyen dan minat pelajar itu sendiri. Hasil kajian juga menunjukkan ibu bapa merupakan faktor yang paling kurang mempengaruhi pelajar mengikuti tuisyen Bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, tuisyen dapat membantu keperluan pembelajaran iaitu untuk mendapat pendidikan tambahan bagi menampung mana-mana yang kurang dari pembelajaran di sekolah. Sehubungan dengan itu, adalah dicadangkan, bahawa proses pembelajaran di sekolah guru-guru menggunakan pelbagai pendekatan untuk menarik minat pelajar kerana setiap pelajar mempunyai kesediaan dan kebolehan yang berbeza untuk belajar.