Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman, Seth, Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11209/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada lapan aspek iaitu motivasi, pengurusan masa, membaca, membuat nota, mendengar, mengingat, berkumpulan dan menghadapi peperiksaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 70 orang responden. Statistik diskriptif dan inferens telah digunakan dalam analisis data. Hasil daripada dapatan kajian mendapati tahap keberkesanan amalan teknik belajar pelajar-pelajar berada pada tahap sederhana berkesan. Manakala tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan teknik belajar dengan pencapaian akademik. Selain itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar cemerlang, sederhana dan lemah.