Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah

Kerja rumah telah menjadi komponen penting dalam sistem persekolahan di Malaysia. Kerja rumah memainkan peranan yang penting untuk membantu pelajar supaya lebih memahami pelajaran yang diajarkan di dalam kelas. Kerja rumah juga berperanan untuk menyumbangkan pencapaian yang tinggi terhadap sesuatu m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Deraman , Karim, Karim, Ainul Hakimah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/1/Hubungan_Antara_Kerja_Rumah_Dengan_Pencapaian_Akademik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Dari_Kelas_Premier_Di_Dua_Buah_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11185
record_format eprints
spelling my.utm.111852010-12-02T05:45:06Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/ Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah Deraman , Karim Karim, Ainul Hakimah L Education (General) Kerja rumah telah menjadi komponen penting dalam sistem persekolahan di Malaysia. Kerja rumah memainkan peranan yang penting untuk membantu pelajar supaya lebih memahami pelajaran yang diajarkan di dalam kelas. Kerja rumah juga berperanan untuk menyumbangkan pencapaian yang tinggi terhadap sesuatu mata pelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara kerja rumah dengan pencapaian mata pelajaran Matematik, Bahasa Inggeris dan Sejarah dalam kalangan pelajar tingkatan dua dari kelas premier di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Mutiara Rini dan Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Skudai, Johor Bahru. Kajian ini menumpukan tiga faktor yang berkaitan dengan kerja rumah, iaitu peruntukan masa, jenis-jenis kerja rumah, dan cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah. Seramai 106 orang pelajar telah dipilih sebagai sampel kajian: dua kelas tingkatan dua premier dari SMK Sri Skudai dan satu kelas tingkatan dua premier dari SMK Taman Mutiara Rini. Alat kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Borang ini terdiri daripada dua bahagian. Bahagian A mengandungi soalan yang berkaitan dengan demografi pelajar, pencapaian mata pelajaran dan faktor peruntukan masa. Manakala Bahagian B pula terdiri daripada 30 soalan berkaitan dengan faktor jenis kerja rumah dan faktor cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah pelajar. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini ialah ? = 0.929. Keputusan peperiksaan akhir tahun dijadikan sebagai ukuran pencapaian pelajar dalam setiap mata pelajaran yang dikaji. Analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan) dan inferensi (korelasi Pearson) digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya, tahap pencapaian pelajar dalam setiap mata pelajaran berada pada tahap tinggi (60–79%). Hasil kajian ini menunjukkan bahawa terdapat hubungan signifikan tetapi sederhana antara faktor cara pengelolaan guru semasa dan selepas pemberian kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Matematik. 2010-12-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/1/Hubungan_Antara_Kerja_Rumah_Dengan_Pencapaian_Akademik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Dari_Kelas_Premier_Di_Dua_Buah_Sekolah_Menengah.pdf Deraman , Karim and Karim, Ainul Hakimah (2010) Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah. Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Deraman , Karim
Karim, Ainul Hakimah
Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
description Kerja rumah telah menjadi komponen penting dalam sistem persekolahan di Malaysia. Kerja rumah memainkan peranan yang penting untuk membantu pelajar supaya lebih memahami pelajaran yang diajarkan di dalam kelas. Kerja rumah juga berperanan untuk menyumbangkan pencapaian yang tinggi terhadap sesuatu mata pelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara kerja rumah dengan pencapaian mata pelajaran Matematik, Bahasa Inggeris dan Sejarah dalam kalangan pelajar tingkatan dua dari kelas premier di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Mutiara Rini dan Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Skudai, Johor Bahru. Kajian ini menumpukan tiga faktor yang berkaitan dengan kerja rumah, iaitu peruntukan masa, jenis-jenis kerja rumah, dan cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah. Seramai 106 orang pelajar telah dipilih sebagai sampel kajian: dua kelas tingkatan dua premier dari SMK Sri Skudai dan satu kelas tingkatan dua premier dari SMK Taman Mutiara Rini. Alat kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Borang ini terdiri daripada dua bahagian. Bahagian A mengandungi soalan yang berkaitan dengan demografi pelajar, pencapaian mata pelajaran dan faktor peruntukan masa. Manakala Bahagian B pula terdiri daripada 30 soalan berkaitan dengan faktor jenis kerja rumah dan faktor cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah pelajar. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini ialah ? = 0.929. Keputusan peperiksaan akhir tahun dijadikan sebagai ukuran pencapaian pelajar dalam setiap mata pelajaran yang dikaji. Analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan) dan inferensi (korelasi Pearson) digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya, tahap pencapaian pelajar dalam setiap mata pelajaran berada pada tahap tinggi (60–79%). Hasil kajian ini menunjukkan bahawa terdapat hubungan signifikan tetapi sederhana antara faktor cara pengelolaan guru semasa dan selepas pemberian kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Matematik.
format Article
author Deraman , Karim
Karim, Ainul Hakimah
author_facet Deraman , Karim
Karim, Ainul Hakimah
author_sort Deraman , Karim
title Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
title_short Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
title_full Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
title_fullStr Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Hubungan Antara Kerja Rumah Dengan Pencapaian Akademik Dalam Kalangan Pelajar Dari Kelas Premier Di Dua Buah Sekolah Menengah
title_sort hubungan antara kerja rumah dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar dari kelas premier di dua buah sekolah menengah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/1/Hubungan_Antara_Kerja_Rumah_Dengan_Pencapaian_Akademik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Dari_Kelas_Premier_Di_Dua_Buah_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11185/
_version_ 1643645610180476928
score 13.209306