Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.11151 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.111512010-11-29T05:44:47Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/ Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) Kamaruddin , Meor Ibrahim Zynuddin, Siti Nadya L Education (General) Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalangan pelajar-pelajar tahun akhir aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan pelajar terhadap pembelajaran secara PBL bagi enam kategori iaitu gaya pembelajaran secara PBL, kerjasama dan komunikasi antara kumpulan dan fasilitator, kemahiran menyelesaikan masalah, komitmen terhadap gaya pembelajaran PBL, kebolehan PBL dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta sikap dan minat terhadap PBL. Sampel terdiri daripada 140 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains, Kimia, Fizik dan Matematik di Fakulti Pendidikan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PBL bagi keenam-enam kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak fakulti dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan pelajar-pelajar sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PBL. 2010-11-29 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf Kamaruddin , Meor Ibrahim and Zynuddin, Siti Nadya (2010) Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL). Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Kamaruddin , Meor Ibrahim Zynuddin, Siti Nadya Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
description |
Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalangan pelajar-pelajar tahun akhir aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan pelajar terhadap pembelajaran secara PBL bagi enam kategori iaitu gaya pembelajaran secara PBL, kerjasama dan komunikasi antara kumpulan dan fasilitator, kemahiran menyelesaikan masalah, komitmen terhadap gaya pembelajaran PBL, kebolehan PBL dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta sikap dan minat terhadap PBL. Sampel terdiri daripada 140 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains, Kimia, Fizik dan Matematik di Fakulti Pendidikan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PBL bagi keenam-enam kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak fakulti dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan pelajar-pelajar sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PBL. |
format |
Article |
author |
Kamaruddin , Meor Ibrahim Zynuddin, Siti Nadya |
author_facet |
Kamaruddin , Meor Ibrahim Zynuddin, Siti Nadya |
author_sort |
Kamaruddin , Meor Ibrahim |
title |
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
title_short |
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
title_full |
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
title_fullStr |
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
title_full_unstemmed |
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) |
title_sort |
persepsi pelajar tahun akhir aliran sains fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia terhadap pendekatan pembelajaran secara problem-based learning (pbl) |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/ |
_version_ |
1643645600152944640 |
score |
13.211869 |