Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah diberi keutamaan oleh pelajar dan mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran antara pelajar Perdana dengan pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sihes , Ahmad Johari, Ahmad, Safiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Tahun_4_Sarjana_Muda_Teknologi_Serta_Pendidikan_Kemahiran_Hidup_Di_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11116
record_format eprints
spelling my.utm.111162010-11-25T20:15:03Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/ Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Sihes , Ahmad Johari Ahmad, Safiah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah diberi keutamaan oleh pelajar dan mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran antara pelajar Perdana dengan pelajar PKPG serta mengikut jantina. Kajian ini melibatkan seramai 100 orang responden yang terdiri daripada 50 orang pelajar perdana dan 50 orang pelajar PKPG tahun 4 program Ijazah Sarjana Muda pengkhususan Kemahiran Hidup di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala empat mata. Soal selidik mengandungi soalan berbentuk demografik bagi mengetahui latar belakang responden dan lapan puluh soal selidik yang berdasarkan instrumen daripada Learning Styles Questionnaires Honey and Mumford (1992). Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 10 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.953. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package For Social Science (SPSS) for WINDOW release 13.0. Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Nilai pekali r di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah r=0.0 hingga 0.2 dan ini menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Ujian-t sampel bebas telah digunakan untuk mengkaji sama ada terdapat perbezaan yang signifikan atau sebaliknya antara gaya pembelajaran dengan pemboleh ubah yang telah ditetapkan. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran dominan yang menjadi amalan para pelajar adalah Reflektor dan gaya sampingan Pragmatis. Ini diikuti oleh gaya pembelajaran Teoris dan akhirnya Aktivis. Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan gaya pembelajaran Reflektor, Pragmatis, Teoris dan Aktivis antara pelajar Perdana dan pelajar PKPG. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran mengikut jantina. 2010-11-26 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Tahun_4_Sarjana_Muda_Teknologi_Serta_Pendidikan_Kemahiran_Hidup_Di_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Sihes , Ahmad Johari and Ahmad, Safiah (2010) Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sihes , Ahmad Johari
Ahmad, Safiah
Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah diberi keutamaan oleh pelajar dan mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran antara pelajar Perdana dengan pelajar PKPG serta mengikut jantina. Kajian ini melibatkan seramai 100 orang responden yang terdiri daripada 50 orang pelajar perdana dan 50 orang pelajar PKPG tahun 4 program Ijazah Sarjana Muda pengkhususan Kemahiran Hidup di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala empat mata. Soal selidik mengandungi soalan berbentuk demografik bagi mengetahui latar belakang responden dan lapan puluh soal selidik yang berdasarkan instrumen daripada Learning Styles Questionnaires Honey and Mumford (1992). Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 10 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.953. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package For Social Science (SPSS) for WINDOW release 13.0. Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Nilai pekali r di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah r=0.0 hingga 0.2 dan ini menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Ujian-t sampel bebas telah digunakan untuk mengkaji sama ada terdapat perbezaan yang signifikan atau sebaliknya antara gaya pembelajaran dengan pemboleh ubah yang telah ditetapkan. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran dominan yang menjadi amalan para pelajar adalah Reflektor dan gaya sampingan Pragmatis. Ini diikuti oleh gaya pembelajaran Teoris dan akhirnya Aktivis. Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan gaya pembelajaran Reflektor, Pragmatis, Teoris dan Aktivis antara pelajar Perdana dan pelajar PKPG. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran mengikut jantina.
format Article
author Sihes , Ahmad Johari
Ahmad, Safiah
author_facet Sihes , Ahmad Johari
Ahmad, Safiah
author_sort Sihes , Ahmad Johari
title Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_short Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_fullStr Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full_unstemmed Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Tahun 4 Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup Di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar tahun 4 sarjana muda teknologi serta pendidikan kemahiran hidup di fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia, skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/1/Hubungan_Gaya_Pembelajaran_Dengan_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Tahun_4_Sarjana_Muda_Teknologi_Serta_Pendidikan_Kemahiran_Hidup_Di_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11116/
_version_ 1643645590064594944
score 13.164666