Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes

Kajian yang bertajuk ‘Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid dan Bes’ ini bertujuan untuk mengenalpasti visualisasi pelajar mengenai konsep asid dan bes. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang berupa soalan struktur yang memerlukan pelajar untuk melukis zarah (atom, ion dan molekul)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad, Mohamad Yusof, Malek, Salmiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/1/VISUALISASI_PELAJAR_MENGENAI_KONSEP_ASID_DAN_BES.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10966
record_format eprints
spelling my.utm.109662010-11-12T14:05:03Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/ Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes Arshad, Mohamad Yusof Malek, Salmiah L Education (General) Kajian yang bertajuk ‘Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid dan Bes’ ini bertujuan untuk mengenalpasti visualisasi pelajar mengenai konsep asid dan bes. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang berupa soalan struktur yang memerlukan pelajar untuk melukis zarah (atom, ion dan molekul) dan memberi penjelasan terhadap suatu konsep dan tindak balas kimia dalam tajuk asid dan bes. Seramai 150 orang responden telah dipilih dari kalangan pelajar tingkatan lima di beberapa buah sekolah menengah di sekitar Johor Bharu. Respon yang diperolehi daripada pelajar dikategorikan sebagai jawapan saintifik, kerangka alternatif dan juga tiada respon. Ia telah dipersembahkan dalam bentuk jadual dan peratusan menurut kekerapan jawapan. Dapatan kajian mendapati bahawa pelajar mempunyai beberapa kerangka alternatif dan menghadapi masalah dalam menvisualisasikan konsep asid dan bes. Di akhir kajian ini, penyelidik mencadangkan satu modul pengajaran kemahiran berfikir iaitu strategi metakognitif yang dapat digunapakai oleh pihak guru untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran kimia di sekolah. Katakunci: konsep asid dan bes 2010-11-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/1/VISUALISASI_PELAJAR_MENGENAI_KONSEP_ASID_DAN_BES.pdf Arshad, Mohamad Yusof and Malek, Salmiah (2010) Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes. Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes . pp. 1-4. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Arshad, Mohamad Yusof
Malek, Salmiah
Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
description Kajian yang bertajuk ‘Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid dan Bes’ ini bertujuan untuk mengenalpasti visualisasi pelajar mengenai konsep asid dan bes. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang berupa soalan struktur yang memerlukan pelajar untuk melukis zarah (atom, ion dan molekul) dan memberi penjelasan terhadap suatu konsep dan tindak balas kimia dalam tajuk asid dan bes. Seramai 150 orang responden telah dipilih dari kalangan pelajar tingkatan lima di beberapa buah sekolah menengah di sekitar Johor Bharu. Respon yang diperolehi daripada pelajar dikategorikan sebagai jawapan saintifik, kerangka alternatif dan juga tiada respon. Ia telah dipersembahkan dalam bentuk jadual dan peratusan menurut kekerapan jawapan. Dapatan kajian mendapati bahawa pelajar mempunyai beberapa kerangka alternatif dan menghadapi masalah dalam menvisualisasikan konsep asid dan bes. Di akhir kajian ini, penyelidik mencadangkan satu modul pengajaran kemahiran berfikir iaitu strategi metakognitif yang dapat digunapakai oleh pihak guru untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran kimia di sekolah. Katakunci: konsep asid dan bes
format Article
author Arshad, Mohamad Yusof
Malek, Salmiah
author_facet Arshad, Mohamad Yusof
Malek, Salmiah
author_sort Arshad, Mohamad Yusof
title Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
title_short Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
title_full Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
title_fullStr Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
title_full_unstemmed Visualisasi Pelajar Mengenai Konsep Asid Dan Bes
title_sort visualisasi pelajar mengenai konsep asid dan bes
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/1/VISUALISASI_PELAJAR_MENGENAI_KONSEP_ASID_DAN_BES.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10966/
_version_ 1643645547238653952
score 13.209306