Persepsi Pelajar Spi Terhadap Matapelajaran Manhaj Altafsir

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar SPI terhadap matapelajaran Manhaj al-Tafsir. Aspek yang dikaji ialah penguasaan pelajar SPI terhadap matapelajaran, proses pengajaran dan pembelajaran, dan kepentingan matapelajaran tersebut. Seramai 115 pelajar SPI telah dijadikan sampel dal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Abdul Hafiz, Abd Rashid, Muhamad Balya
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10918/1/Persepsi_Pelajar_Spi_Terhadap_Matapelajaran_Manhaj_Altafsir.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10918/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar SPI terhadap matapelajaran Manhaj al-Tafsir. Aspek yang dikaji ialah penguasaan pelajar SPI terhadap matapelajaran, proses pengajaran dan pembelajaran, dan kepentingan matapelajaran tersebut. Seramai 115 pelajar SPI telah dijadikan sampel dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang dibina sendiri oleh penyelidik. Darjah kebolehpercayaan (alpa cronbach) bagi instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.864. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS 12.0). Analisis data dilakukan secara deskriptif (frekuensi dan peratus). Dapatan kajian menunjukkan pelajar SPI mempunyai persepsi yang positif dan minat yang tinggi terhadap matapelajaran Manhaj al-Tafsir. Secara keseluruhannya, persepsi terhadap kepentingan matapelajaran ini berada pada tahap tinggi dengan nilai skor 4.15. Penguasaan terhadap matapelajaran Manhaj al-Tafsir mencatatkan nilai skor min yang sederhana iaitu 3.61. Manakala purata min bagi proses pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Manhaj al-Tafsir ialah 3.80 iaitu berada pada tahap yang tinggi.