Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengen...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10913 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.109132010-11-09T08:21:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/ Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen Hashim , Shahrin Abu, Mohammad Shaiful Nizam L Education (General) Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti elemen paling dominan dalam campuran promosi yang digunakan oleh peniaga untuk meningkatkan jualan di pesta konvokesyen di UTM, Skudai. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan data bagi dianalisis. Hasil analisis telah dilakukan untuk mendapatkan peratusan dan nilai min dengan menggunakan pakej SPSS 16.0 ( Statical Package For Sosial Sciences ). Dapatan menunjukkan jualan langsung merupakan elemen paling dominan dalam strategi campuran promosi diikuti dengan publisiti, pengiklanan dan promosi jualan. Seterusnya, cadangan dibuat agar peniaga gerai meningkatkan usaha-usaha promosi dengan memperkukuhkan aktiviti sedia ada dan menilai aktiviti promosi untuk mencapai keberkesanan campuran promosi yang dilaksanakan. 2010-11-09 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf Hashim , Shahrin and Abu, Mohammad Shaiful Nizam (2010) Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen. Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Hashim , Shahrin Abu, Mohammad Shaiful Nizam Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
description |
Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti elemen paling dominan dalam campuran promosi yang digunakan oleh peniaga untuk meningkatkan jualan di pesta konvokesyen di UTM, Skudai. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan data bagi dianalisis. Hasil analisis telah dilakukan untuk mendapatkan peratusan dan nilai min dengan menggunakan pakej SPSS 16.0 ( Statical Package For Sosial Sciences ). Dapatan menunjukkan jualan langsung merupakan elemen paling dominan dalam strategi campuran promosi diikuti dengan publisiti, pengiklanan dan promosi jualan. Seterusnya, cadangan dibuat agar peniaga gerai meningkatkan usaha-usaha promosi dengan memperkukuhkan aktiviti sedia ada dan menilai aktiviti promosi untuk mencapai keberkesanan campuran promosi yang dilaksanakan. |
format |
Article |
author |
Hashim , Shahrin Abu, Mohammad Shaiful Nizam |
author_facet |
Hashim , Shahrin Abu, Mohammad Shaiful Nizam |
author_sort |
Hashim , Shahrin |
title |
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
title_short |
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
title_full |
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
title_fullStr |
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
title_full_unstemmed |
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen |
title_sort |
strategi promosi peniaga gerai jualan di pesta konvokesyen |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/ |
_version_ |
1643645533690003456 |
score |
13.19449 |