Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen

Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim , Shahrin, Abu, Mohammad Shaiful Nizam
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10913
record_format eprints
spelling my.utm.109132010-11-09T08:21:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/ Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen Hashim , Shahrin Abu, Mohammad Shaiful Nizam L Education (General) Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti elemen paling dominan dalam campuran promosi yang digunakan oleh peniaga untuk meningkatkan jualan di pesta konvokesyen di UTM, Skudai. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan data bagi dianalisis. Hasil analisis telah dilakukan untuk mendapatkan peratusan dan nilai min dengan menggunakan pakej SPSS 16.0 ( Statical Package For Sosial Sciences ). Dapatan menunjukkan jualan langsung merupakan elemen paling dominan dalam strategi campuran promosi diikuti dengan publisiti, pengiklanan dan promosi jualan. Seterusnya, cadangan dibuat agar peniaga gerai meningkatkan usaha-usaha promosi dengan memperkukuhkan aktiviti sedia ada dan menilai aktiviti promosi untuk mencapai keberkesanan campuran promosi yang dilaksanakan. 2010-11-09 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf Hashim , Shahrin and Abu, Mohammad Shaiful Nizam (2010) Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen. Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hashim , Shahrin
Abu, Mohammad Shaiful Nizam
Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
description Campuran promosi mempunyai pengaruh yang besar dalam mempengaruhi pelanggan terutama di dalam membuat keputusan pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan. Faktor campuran promosi termasuklah pengiklanan, publisiti, jualan langsung dan promosi jualan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti elemen paling dominan dalam campuran promosi yang digunakan oleh peniaga untuk meningkatkan jualan di pesta konvokesyen di UTM, Skudai. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan data bagi dianalisis. Hasil analisis telah dilakukan untuk mendapatkan peratusan dan nilai min dengan menggunakan pakej SPSS 16.0 ( Statical Package For Sosial Sciences ). Dapatan menunjukkan jualan langsung merupakan elemen paling dominan dalam strategi campuran promosi diikuti dengan publisiti, pengiklanan dan promosi jualan. Seterusnya, cadangan dibuat agar peniaga gerai meningkatkan usaha-usaha promosi dengan memperkukuhkan aktiviti sedia ada dan menilai aktiviti promosi untuk mencapai keberkesanan campuran promosi yang dilaksanakan.
format Article
author Hashim , Shahrin
Abu, Mohammad Shaiful Nizam
author_facet Hashim , Shahrin
Abu, Mohammad Shaiful Nizam
author_sort Hashim , Shahrin
title Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
title_short Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
title_full Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
title_fullStr Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
title_full_unstemmed Strategi Promosi Peniaga Gerai Jualan Di Pesta Konvokesyen
title_sort strategi promosi peniaga gerai jualan di pesta konvokesyen
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/1/Strategi_Promosi_Peniaga_Gerai_Jualan_Di_Pesta_Konvokesyen.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10913/
_version_ 1643645533690003456
score 13.19449