Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion

E-pembelajaran merupakan satu bentuk revolusi pendidikan yang berorientasikan sistem pembangunan web. Alternatif pembelajaran ini semakin popular dan digunakan sebagai salah satu medium pengajaran dan pembelajaran utama dewasa ini sama ada bagi tujuan pendidikan formal di sekolah mahupun bagi tujuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Zaleha, Abdul Jalil, Suhanim
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/1/Pembangunan_E-Pembelajaran_Berasaskan_Moodle_Bagi_Topik_Ratio_And_Proportion.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10889
record_format eprints
spelling my.utm.108892017-08-15T08:49:14Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/ Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion Ismail, Zaleha Abdul Jalil, Suhanim L Education (General) E-pembelajaran merupakan satu bentuk revolusi pendidikan yang berorientasikan sistem pembangunan web. Alternatif pembelajaran ini semakin popular dan digunakan sebagai salah satu medium pengajaran dan pembelajaran utama dewasa ini sama ada bagi tujuan pendidikan formal di sekolah mahupun bagi tujuan latihan sesebuah organisasi. Untuk mencari pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang dinamakan MOODLE. Sistem ini dianggap sesuai memandangkan reka bentuknya menyokong prinsip sosial kontruktivisme. Di dalam proses membangunkan bahan e-pembelajaran, model ASSURE dipilih sebagai panduan untuk membangunkan web portal ini. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk ‘Ratio and Proportion’ ini menyediakan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan Sukatan KBSM. Bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah MOODLE ialah Lesson, Quiz, Choices, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti chat, kuiz dan forum membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklum balas secara spontan. Persekitaran pembelajaran juga turut dimantapkan dengan grafik dan animasi. Setelah selesai membangunkan web portal ini, pengujian telah dilaksanakan di sebuah sekolah di Pasir Gudang yang melibatkan 32 orang pelajar. Hasil analisis soal selidik, didapati pandangan pelajar terhadap web portal ini dari aspek isi kandungan, penilaian dan maklum balas, pembelajaran kendiri, komuniti pembelajaran, pengantaramuka, pedagogi dan navigasi adalah pada tahap yang baik. Perkara ini perlu diberi perhatian oleh semua guru dan kerjasama oleh semua pihak untuk menggalakkan lagi penggunaan komputer sebagai bahan bantu mengajar di sekolah. 2010-11-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/1/Pembangunan_E-Pembelajaran_Berasaskan_Moodle_Bagi_Topik_Ratio_And_Proportion.pdf Ismail, Zaleha and Abdul Jalil, Suhanim (2010) Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion. Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion . pp. 1-13. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ismail, Zaleha
Abdul Jalil, Suhanim
Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
description E-pembelajaran merupakan satu bentuk revolusi pendidikan yang berorientasikan sistem pembangunan web. Alternatif pembelajaran ini semakin popular dan digunakan sebagai salah satu medium pengajaran dan pembelajaran utama dewasa ini sama ada bagi tujuan pendidikan formal di sekolah mahupun bagi tujuan latihan sesebuah organisasi. Untuk mencari pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang dinamakan MOODLE. Sistem ini dianggap sesuai memandangkan reka bentuknya menyokong prinsip sosial kontruktivisme. Di dalam proses membangunkan bahan e-pembelajaran, model ASSURE dipilih sebagai panduan untuk membangunkan web portal ini. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk ‘Ratio and Proportion’ ini menyediakan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan Sukatan KBSM. Bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah MOODLE ialah Lesson, Quiz, Choices, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti chat, kuiz dan forum membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklum balas secara spontan. Persekitaran pembelajaran juga turut dimantapkan dengan grafik dan animasi. Setelah selesai membangunkan web portal ini, pengujian telah dilaksanakan di sebuah sekolah di Pasir Gudang yang melibatkan 32 orang pelajar. Hasil analisis soal selidik, didapati pandangan pelajar terhadap web portal ini dari aspek isi kandungan, penilaian dan maklum balas, pembelajaran kendiri, komuniti pembelajaran, pengantaramuka, pedagogi dan navigasi adalah pada tahap yang baik. Perkara ini perlu diberi perhatian oleh semua guru dan kerjasama oleh semua pihak untuk menggalakkan lagi penggunaan komputer sebagai bahan bantu mengajar di sekolah.
format Article
author Ismail, Zaleha
Abdul Jalil, Suhanim
author_facet Ismail, Zaleha
Abdul Jalil, Suhanim
author_sort Ismail, Zaleha
title Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
title_short Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
title_full Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
title_fullStr Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
title_full_unstemmed Pembangunan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bagi Topik Ratio And Proportion
title_sort pembangunan e-pembelajaran berasaskan moodle bagi topik ratio and proportion
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/1/Pembangunan_E-Pembelajaran_Berasaskan_Moodle_Bagi_Topik_Ratio_And_Proportion.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10889/
_version_ 1643645527218192384
score 13.18916