Faktor-Faktor Yang Telah Mempengaruhi Pelajar-Pelajar Tahun 3 SPM Dan 4 SPM Mengambil Kursus Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Di UTM Skudai

Pemilihan bidang kursus dikalangan pelajar merupakan suatu perkara yang sangat penting semasa pemilihan dibuat dalam menetukan masa depan seseorang pelajar itu. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang telah mempengaruhi pelajar memilih kursus Sarjana Muda Sains serta Pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Zanzali, Noor Azlan, Hasmi, Norsaridatul Husna
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10877/1/Faktor.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10877/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pemilihan bidang kursus dikalangan pelajar merupakan suatu perkara yang sangat penting semasa pemilihan dibuat dalam menetukan masa depan seseorang pelajar itu. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang telah mempengaruhi pelajar memilih kursus Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Matematik (SPM) di UTM Skudai. Data berbentuk deskriptif ini diperolehi melalui set borang soal selidik yang telah diisi oleh 57 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar 3SPM dan 4SPM di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Sampel kajian dipilih secara rawak mudah dan penganalisaan data telah dibuat menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Science Window 11.5) untuk mendapatkan nilai kekerapan, min dan peratus. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa faktor inginkan cabaran telah banyak mempengaruhi responden dalam pemilihan kursus SPM ini. Kajian ini adalah amat berguna dalam menggunakan maklumat yang boleh dijadikan panduan oleh pihak-pihak tertentu dalam meningkatkan keyakinan para pelajar yang ingin menceburkan diri ke dalam bidang ini. Keyakinan ini diharap akan menjadikan mereka sebahagian daripada golongan pendidik yang mempunyai komitmen tinggi dalam menjalankan tugas dan tanggung jawab. Cadangan kajian yang disarankan oleh penyelidik ialah apakah peranan yang boleh dimainkan oleh seorang guru Matematik sendiri untuk mempengaruhi golongan tertentu yang dianggap sesuai menceburkan diri dalam profesion perguruan di bidang Matematik khususnya tanpa ada rasa takut dengan perlaksanaan dasar-dasar baru oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.