Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui tahap harga diri dan perbezaan skor harga diri antara kumpulan kawalan da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahendran, Shathiswary, Tan, Joo Siang
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108722/1/TanJooSiang2022_KeberkesananSolutionFocusedBriefTherapy.pdf
http://eprints.utm.my/108722/
https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2019
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.108722
record_format eprints
spelling my.utm.1087222024-11-27T09:38:03Z http://eprints.utm.my/108722/ Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah Mahendran, Shathiswary Tan, Joo Siang H Social Sciences (General) Kajian ini dijalankan untuk mengetahui keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui tahap harga diri dan perbezaan skor harga diri antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan sebelum dan selepas intervensi SFBT. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Instrumen Rosenberg Self Esteem digunakan dalam kajian ini untuk mengenal pasti tahap harga diri dalam kalangan murid sebelum dan selepas rawatan. Data kajian dianalisis secara deskriptif dan inferensi melalui ujian T. Sesi kaunseling kelompok telah diperhatikan dan lembaran kerja SFBT yang dilengkapkan oleh responden juga dikumpulkan dan dianalisis secara kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa intervensi SFBT mempunyai kesan yang positif bagi meningkatkan harga diri dalam kalangan murid kumpulan rawatan dari tahap rendah ke sederhana dan tinggi. Hasil kajian didapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap harga diri murid kumpulan rawatan berbanding dengan kelompok kawalan. Sebagai kesimpulan, usaha untuk mengenalpasti murid yang mempunyai harga diri yang rendah dan memberi intervensi yang berkesan seperti SFBT pada peringkat awal adalah sangat penting bagi memupuk harga diri murid demi mencapai kesihatan mental dan kesejahteraan yang lebih baik. Penerbit UTM Press 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108722/1/TanJooSiang2022_KeberkesananSolutionFocusedBriefTherapy.pdf Mahendran, Shathiswary and Tan, Joo Siang (2022) Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Sains Humanika, 14 (3-2). pp. 55-63. ISSN 2289-6996 https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2019 NA
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Mahendran, Shathiswary
Tan, Joo Siang
Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
description Kajian ini dijalankan untuk mengetahui keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui tahap harga diri dan perbezaan skor harga diri antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan sebelum dan selepas intervensi SFBT. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Instrumen Rosenberg Self Esteem digunakan dalam kajian ini untuk mengenal pasti tahap harga diri dalam kalangan murid sebelum dan selepas rawatan. Data kajian dianalisis secara deskriptif dan inferensi melalui ujian T. Sesi kaunseling kelompok telah diperhatikan dan lembaran kerja SFBT yang dilengkapkan oleh responden juga dikumpulkan dan dianalisis secara kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa intervensi SFBT mempunyai kesan yang positif bagi meningkatkan harga diri dalam kalangan murid kumpulan rawatan dari tahap rendah ke sederhana dan tinggi. Hasil kajian didapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap harga diri murid kumpulan rawatan berbanding dengan kelompok kawalan. Sebagai kesimpulan, usaha untuk mengenalpasti murid yang mempunyai harga diri yang rendah dan memberi intervensi yang berkesan seperti SFBT pada peringkat awal adalah sangat penting bagi memupuk harga diri murid demi mencapai kesihatan mental dan kesejahteraan yang lebih baik.
format Article
author Mahendran, Shathiswary
Tan, Joo Siang
author_facet Mahendran, Shathiswary
Tan, Joo Siang
author_sort Mahendran, Shathiswary
title Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
title_short Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
title_full Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
title_fullStr Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
title_full_unstemmed Keberkesanan Solution Focused Brief Therapy (SFBT) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
title_sort keberkesanan solution focused brief therapy (sfbt) melalui perkhidmatan kaunseling kelompok dalam meningkatkan harga diri murid sekolah rendah
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/108722/1/TanJooSiang2022_KeberkesananSolutionFocusedBriefTherapy.pdf
http://eprints.utm.my/108722/
https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2019
_version_ 1817841636689838080
score 13.223943