Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar di Jabatan Pembangunan Sosial terhadap penerapan kemahiran generik dalam aktiviti kokurikulum yang diceburi. Dalam konteks kajian ini, tumpuannya meliputi empat aspek iaitu kemahiran komunikasi, kemahiran bekerjasama, kemahiran keusahawanan s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haron , Zulkiflee, Idris, Aimi Ayuni
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/1/Persepsi_Pelajar_Terhadap_Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10848
record_format eprints
spelling my.utm.108482010-11-02T06:17:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/ Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Haron , Zulkiflee Idris, Aimi Ayuni L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar di Jabatan Pembangunan Sosial terhadap penerapan kemahiran generik dalam aktiviti kokurikulum yang diceburi. Dalam konteks kajian ini, tumpuannya meliputi empat aspek iaitu kemahiran komunikasi, kemahiran bekerjasama, kemahiran keusahawanan serta etika dan moral profesional. Populasi kajian yang diambil ialah pelajar-pelajar Fakulti Pendidikan, UTM yang mengikuti program 2SPI, 2SPL dan 2SPS iaitu seramai 113 orang. Oleh kerana bilangan mereka tidak begitu ramai, kesemua populasi seramai 113 orang pelajar tersebut telah dijadikan sampel dalam kajian ini. Satu set soal selidik yang mengandungi 37 item telah diedarkan kepada responden. Kajian rintis yang telah dilakukan menunjukkan nilai kebolehpercayaan soal selidik pada nilai Alpha Cronbach ?=0.87. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 12. Penganalisaan dibuat mengikut kaedah statistik deskriptif iaitu dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Hasil kajian mendapati bahawa penerapan kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerjasama serta etika dan moral profesional dalam aktiviti kokurikulum yang telah diceburi adalah berada pada tahap yang tinggi manakala penerapan kemahiran keusahawanan dalam aktiviti kokurikulum menunjukkan penerapannya ditahap yang sederhana. Di akhir kajian ini pengkaji turut mengemukakan beberapa cadangan sebagai panduan dan tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak-pihak tertentu. 2010-11-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/1/Persepsi_Pelajar_Terhadap_Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan.pdf Haron , Zulkiflee and Idris, Aimi Ayuni (2010) Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Haron , Zulkiflee
Idris, Aimi Ayuni
Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar di Jabatan Pembangunan Sosial terhadap penerapan kemahiran generik dalam aktiviti kokurikulum yang diceburi. Dalam konteks kajian ini, tumpuannya meliputi empat aspek iaitu kemahiran komunikasi, kemahiran bekerjasama, kemahiran keusahawanan serta etika dan moral profesional. Populasi kajian yang diambil ialah pelajar-pelajar Fakulti Pendidikan, UTM yang mengikuti program 2SPI, 2SPL dan 2SPS iaitu seramai 113 orang. Oleh kerana bilangan mereka tidak begitu ramai, kesemua populasi seramai 113 orang pelajar tersebut telah dijadikan sampel dalam kajian ini. Satu set soal selidik yang mengandungi 37 item telah diedarkan kepada responden. Kajian rintis yang telah dilakukan menunjukkan nilai kebolehpercayaan soal selidik pada nilai Alpha Cronbach ?=0.87. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 12. Penganalisaan dibuat mengikut kaedah statistik deskriptif iaitu dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Hasil kajian mendapati bahawa penerapan kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerjasama serta etika dan moral profesional dalam aktiviti kokurikulum yang telah diceburi adalah berada pada tahap yang tinggi manakala penerapan kemahiran keusahawanan dalam aktiviti kokurikulum menunjukkan penerapannya ditahap yang sederhana. Di akhir kajian ini pengkaji turut mengemukakan beberapa cadangan sebagai panduan dan tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak-pihak tertentu.
format Article
author Haron , Zulkiflee
Idris, Aimi Ayuni
author_facet Haron , Zulkiflee
Idris, Aimi Ayuni
author_sort Haron , Zulkiflee
title Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_short Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_fullStr Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Terhadap Penerapan Kemahiran Generik Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Kalangan Pelajar Tahun Dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_sort persepsi pelajar terhadap penerapan kemahiran generik dalam aktiviti kokurikulum di kalangan pelajar tahun dua fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia, skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/1/Persepsi_Pelajar_Terhadap_Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10848/
_version_ 1643645515814928384
score 13.209306