Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)

Kemahiran generik merupakan satu kemahiran yang penting dan wajib diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kemahiran generik meliputi kemahiran komunikasi, kemahiran berpasukan, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran interpersonal. Penerapan kemahiran generic dapat memb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Noor , Norani, Nadaraja, Peremalatha
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/1/Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Bersepadu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10802
record_format eprints
spelling my.utm.108022010-10-29T02:43:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/ Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) Mohd Noor , Norani Nadaraja, Peremalatha L Education (General) Kemahiran generik merupakan satu kemahiran yang penting dan wajib diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kemahiran generik meliputi kemahiran komunikasi, kemahiran berpasukan, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran interpersonal. Penerapan kemahiran generic dapat membantu pelajar meningkatkan diri mereka dalam pelbagai aspek. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui keberkesanan penerapan kemahiran generik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di mata pelajaran Kemahiran Hidup. Responden terdiri daripada 28 orang pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru tahun ketiga di Universiti Teknologi Malaysia dalam jurusan kemahiran hidup. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mengandungi 45 item soalan yang dibina bagi menjawab 3 persoalan kajian. Kebolehpercayaan instrumen kajian telah diuji dalam kajian rintis dan mendapat nilai Alpha 0.896. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 14.0 (Statistical Package for Social Science SPSS for Windows) bagi mendapat nilai peratusan, frekuensi dan min. Hasil kajian menunjukkan penerapan jenis-jenis kemahiran generik serta cara penerapan kemahiran generik oleh guru mendapat tahap min yang tinggi. Respon terhadap faktor sokongan juga mendapat tahap min yang tinggi. Berdasarkan dapatan ini, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan untuk meningkatkan penerapan kemahiran generik dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di sekolah. 2010-10-29 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/1/Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Bersepadu.pdf Mohd Noor , Norani and Nadaraja, Peremalatha (2010) Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Noor , Norani
Nadaraja, Peremalatha
Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
description Kemahiran generik merupakan satu kemahiran yang penting dan wajib diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kemahiran generik meliputi kemahiran komunikasi, kemahiran berpasukan, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran interpersonal. Penerapan kemahiran generic dapat membantu pelajar meningkatkan diri mereka dalam pelbagai aspek. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui keberkesanan penerapan kemahiran generik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di mata pelajaran Kemahiran Hidup. Responden terdiri daripada 28 orang pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru tahun ketiga di Universiti Teknologi Malaysia dalam jurusan kemahiran hidup. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mengandungi 45 item soalan yang dibina bagi menjawab 3 persoalan kajian. Kebolehpercayaan instrumen kajian telah diuji dalam kajian rintis dan mendapat nilai Alpha 0.896. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 14.0 (Statistical Package for Social Science SPSS for Windows) bagi mendapat nilai peratusan, frekuensi dan min. Hasil kajian menunjukkan penerapan jenis-jenis kemahiran generik serta cara penerapan kemahiran generik oleh guru mendapat tahap min yang tinggi. Respon terhadap faktor sokongan juga mendapat tahap min yang tinggi. Berdasarkan dapatan ini, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan untuk meningkatkan penerapan kemahiran generik dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di sekolah.
format Article
author Mohd Noor , Norani
Nadaraja, Peremalatha
author_facet Mohd Noor , Norani
Nadaraja, Peremalatha
author_sort Mohd Noor , Norani
title Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
title_short Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
title_full Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
title_fullStr Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
title_full_unstemmed Penerapan Kemahiran Generik Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)
title_sort penerapan kemahiran generik dalam mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu (khb)
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/1/Penerapan_Kemahiran_Generik_Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Bersepadu.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10802/
_version_ 1643645502160371712
score 13.188404