Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekola...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10778 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.107782017-08-15T00:39:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/ Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ Atan, Noor Azean Ab Kadir, Ayuni Farhana L Education (General) Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekolah menengah dan rendah. Pembangunan sesuatu sistem dapat merancakkan lagi penggunaan komputer dan Information Technology (IT) dalam sistem pendidikan negara. Antara sistem yang mengintergrasikan tekologi dalam membangunkan sesuatu sistem adalah Intelligent Tutoring System (ITS) atau Intelligent Computer-Aided Instruction (ICAI). Sistem ini terdiri daripada pelbagai cabang dan sistem latih tubi adalah salah satu daripada cabang ITS/ICAI. Selaras dengan itu, penyelidik mengambil inisiatif untuk membangunkan sistem berpangkalan data yang dapat menilai tahap kognitif pelajar berdasarkan pengujian adaptif mengikut aras Taksonomi Bloom bagi subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Penyelidik menggunakan model pembangunan ASSURE dalam pembinaan system pengujian ini. Model ini memerlukan penyelidik menganalisa pengguna, menyatakan objektif, memilih kaedah, media, dan bahan, menggunakan media dan bahan, memerlukan penglibatan pengguna, dan akhir sekali menilai dan membuat pengubahsuaian terhadap sistem yang dibangunkan. Perisian utama yang digunakan oleh penyelidik adalah Microsoft Visual Basic 6.0. Hasil daripada pembangunan ini, pelajar dapat mengetahui tahap kefahaman mereka bagi topik yang dipelajari. Selain itu juga, para pensyarah akan mengetahui tahap kefahaman pelajar mereka mengikut aras Taksonomi Bloom bagi topik yang diajar. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf Atan, Noor Azean and Ab Kadir, Ayuni Farhana (2010) Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ . pp. 1-6. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Atan, Noor Azean Ab Kadir, Ayuni Farhana Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
description |
Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekolah menengah dan rendah. Pembangunan sesuatu sistem dapat merancakkan lagi penggunaan komputer dan Information Technology (IT) dalam sistem pendidikan negara. Antara sistem yang mengintergrasikan tekologi dalam membangunkan sesuatu sistem adalah Intelligent Tutoring System (ITS) atau Intelligent Computer-Aided Instruction (ICAI). Sistem ini terdiri daripada pelbagai cabang dan sistem latih tubi adalah salah satu daripada cabang ITS/ICAI. Selaras dengan itu, penyelidik mengambil inisiatif untuk membangunkan sistem berpangkalan data yang dapat menilai tahap kognitif pelajar berdasarkan pengujian adaptif mengikut aras Taksonomi Bloom bagi subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Penyelidik menggunakan model pembangunan ASSURE dalam pembinaan system pengujian ini. Model ini memerlukan penyelidik menganalisa pengguna, menyatakan objektif, memilih kaedah, media, dan bahan, menggunakan media dan bahan, memerlukan penglibatan pengguna, dan akhir sekali menilai dan membuat pengubahsuaian terhadap sistem yang dibangunkan. Perisian utama yang digunakan oleh penyelidik adalah Microsoft Visual Basic 6.0. Hasil daripada pembangunan ini, pelajar dapat mengetahui tahap kefahaman mereka bagi topik yang dipelajari. Selain itu juga, para pensyarah akan mengetahui tahap kefahaman pelajar mereka mengikut aras Taksonomi Bloom bagi topik yang diajar. |
format |
Article |
author |
Atan, Noor Azean Ab Kadir, Ayuni Farhana |
author_facet |
Atan, Noor Azean Ab Kadir, Ayuni Farhana |
author_sort |
Atan, Noor Azean |
title |
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
title_short |
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
title_full |
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
title_fullStr |
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ |
title_sort |
pembangunan sistem pengujian adaptif bagi subjek bahasa pengaturcaraan c++ |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/ |
_version_ |
1643645494755328000 |
score |
13.214268 |