Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++

Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekola...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Atan, Noor Azean, Ab Kadir, Ayuni Farhana
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10778
record_format eprints
spelling my.utm.107782017-08-15T00:39:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/ Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ Atan, Noor Azean Ab Kadir, Ayuni Farhana L Education (General) Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekolah menengah dan rendah. Pembangunan sesuatu sistem dapat merancakkan lagi penggunaan komputer dan Information Technology (IT) dalam sistem pendidikan negara. Antara sistem yang mengintergrasikan tekologi dalam membangunkan sesuatu sistem adalah Intelligent Tutoring System (ITS) atau Intelligent Computer-Aided Instruction (ICAI). Sistem ini terdiri daripada pelbagai cabang dan sistem latih tubi adalah salah satu daripada cabang ITS/ICAI. Selaras dengan itu, penyelidik mengambil inisiatif untuk membangunkan sistem berpangkalan data yang dapat menilai tahap kognitif pelajar berdasarkan pengujian adaptif mengikut aras Taksonomi Bloom bagi subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Penyelidik menggunakan model pembangunan ASSURE dalam pembinaan system pengujian ini. Model ini memerlukan penyelidik menganalisa pengguna, menyatakan objektif, memilih kaedah, media, dan bahan, menggunakan media dan bahan, memerlukan penglibatan pengguna, dan akhir sekali menilai dan membuat pengubahsuaian terhadap sistem yang dibangunkan. Perisian utama yang digunakan oleh penyelidik adalah Microsoft Visual Basic 6.0. Hasil daripada pembangunan ini, pelajar dapat mengetahui tahap kefahaman mereka bagi topik yang dipelajari. Selain itu juga, para pensyarah akan mengetahui tahap kefahaman pelajar mereka mengikut aras Taksonomi Bloom bagi topik yang diajar. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf Atan, Noor Azean and Ab Kadir, Ayuni Farhana (2010) Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++ . pp. 1-6. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Atan, Noor Azean
Ab Kadir, Ayuni Farhana
Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
description Dalam menuju wawasan 2020, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam mempertingkatkan pembangunan sistem berkomputer di pelbagai bidang termasuklah bidang pendidikan. Antara inisiatif yang diambil adalah memperkenalkan penggunaan komputer riba (laptop) bagi guru sains dan matematik di sekolah menengah dan rendah. Pembangunan sesuatu sistem dapat merancakkan lagi penggunaan komputer dan Information Technology (IT) dalam sistem pendidikan negara. Antara sistem yang mengintergrasikan tekologi dalam membangunkan sesuatu sistem adalah Intelligent Tutoring System (ITS) atau Intelligent Computer-Aided Instruction (ICAI). Sistem ini terdiri daripada pelbagai cabang dan sistem latih tubi adalah salah satu daripada cabang ITS/ICAI. Selaras dengan itu, penyelidik mengambil inisiatif untuk membangunkan sistem berpangkalan data yang dapat menilai tahap kognitif pelajar berdasarkan pengujian adaptif mengikut aras Taksonomi Bloom bagi subjek Bahasa Pengaturcaraan C++. Penyelidik menggunakan model pembangunan ASSURE dalam pembinaan system pengujian ini. Model ini memerlukan penyelidik menganalisa pengguna, menyatakan objektif, memilih kaedah, media, dan bahan, menggunakan media dan bahan, memerlukan penglibatan pengguna, dan akhir sekali menilai dan membuat pengubahsuaian terhadap sistem yang dibangunkan. Perisian utama yang digunakan oleh penyelidik adalah Microsoft Visual Basic 6.0. Hasil daripada pembangunan ini, pelajar dapat mengetahui tahap kefahaman mereka bagi topik yang dipelajari. Selain itu juga, para pensyarah akan mengetahui tahap kefahaman pelajar mereka mengikut aras Taksonomi Bloom bagi topik yang diajar.
format Article
author Atan, Noor Azean
Ab Kadir, Ayuni Farhana
author_facet Atan, Noor Azean
Ab Kadir, Ayuni Farhana
author_sort Atan, Noor Azean
title Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
title_short Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
title_full Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
title_fullStr Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
title_full_unstemmed Pembangunan Sistem Pengujian Adaptif Bagi Subjek Bahasa Pengaturcaraan C++
title_sort pembangunan sistem pengujian adaptif bagi subjek bahasa pengaturcaraan c++
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_PENGUJIAN_ADAPTIF_BAGI_SUBJEK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10778/
_version_ 1643645494755328000
score 13.160551