Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan

Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Aziz, Aidah Quriah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10775
record_format eprints
spelling my.utm.107752017-08-15T00:32:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/ Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan Sihes, Ahmad Johari Aziz, Aidah Quriah L Education (General) Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purata CPA 3.5 keatas. Gaya yang dikaji adalah model gaya pembelajaran Kolb(1976). Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpulkan maklumat dalam penyelidikan ini. Data dianalisis untuk melihat frekuensi dan peratusan. Dapatan dari kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar cenderung kepada gaya pembelajaran Diverger disusuli dengan gaya pembelajaran Assimilator sebagai gaya pembelajaran yang kedua kerap diamalkan. Converger dan Accomadator adalah gaya pembelajaran yang paling kurang diamalkan. Hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran pelajar dengan kesemua pembolehubah yang telah ditentukan iaitu Jantina, pendapatan keluarga dan keputusan Matematik Moden dan Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Beberapa cadangan dikemukakan untuk mempertingkatkan lagi mutu pembelajaran pelajarpelajar ke arah yang lebih cemerlang. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf Sihes, Ahmad Johari and Aziz, Aidah Quriah (2010) Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan. Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
description Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purata CPA 3.5 keatas. Gaya yang dikaji adalah model gaya pembelajaran Kolb(1976). Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpulkan maklumat dalam penyelidikan ini. Data dianalisis untuk melihat frekuensi dan peratusan. Dapatan dari kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar cenderung kepada gaya pembelajaran Diverger disusuli dengan gaya pembelajaran Assimilator sebagai gaya pembelajaran yang kedua kerap diamalkan. Converger dan Accomadator adalah gaya pembelajaran yang paling kurang diamalkan. Hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran pelajar dengan kesemua pembolehubah yang telah ditentukan iaitu Jantina, pendapatan keluarga dan keputusan Matematik Moden dan Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Beberapa cadangan dikemukakan untuk mempertingkatkan lagi mutu pembelajaran pelajarpelajar ke arah yang lebih cemerlang.
format Article
author Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
author_facet Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
author_sort Sihes, Ahmad Johari
title Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_short Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_full Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_fullStr Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_full_unstemmed Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_sort gaya pembelajaran pelajar-pelajar cemerlang tahun empat fakulti pendidikan
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10775/
_version_ 1643645493875572736
score 13.211869