Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap amalan keselamatan bengkelKemahiran Hidup Bersepadu di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah diZon Skudai, Johor. Aspek yang dikaji adalah tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan amkeselamatan bengkel, tahap pengetahuan pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Abu Bakar, Sulaiman, Nor Hafsah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/1/Amalan_Keselamatan_Bengkel_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Di_Sekolah_Menengah_Zon_Skudai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/
https://core.ac.uk/display/11785957/tab/similar-list
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10586
record_format eprints
spelling my.utm.105862017-02-19T07:04:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/ Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai Hashim, Abu Bakar Sulaiman, Nor Hafsah L Education (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap amalan keselamatan bengkelKemahiran Hidup Bersepadu di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah diZon Skudai, Johor. Aspek yang dikaji adalah tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan amkeselamatan bengkel, tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan keselamatan alatan dan mesinyang digunakan, dan tahap amalan keselamatan bengkel berdasarkan peraturan keselamatanbengkel oleh pelajar-pelajar. Kajian deskriptif ini dijalankan ke atas 333 orang pelajar yangdipilih secara rawak dari empat buah sekolah di Zon Skudai. Satu set soal selidik digunakansebagai instrumen kajian untuk mengumpul data daripada responden, diedarkan ke sekolahsekolahyang dipilih. Ujian reliabiliti terhadap instrumen ini menunjukkan indeks 0.87 padaalpha Cronbach, yang mana menunjukkan nilai yang tinggi dan sesuai digunakan dalam kajianini. Semua data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS)versi 10.0. Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk min, frekuensi dan peratus. Secarakeseluruhannya, tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan am keselamatan bengkel, tahappengetahuan pelajar tentang peraturan keselamatan alatan dan mesin serta tahap amalankeselamatan bengkel pelajar berdasarkan peraturan am keselamatan bengkel adalah positif danbaik. Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia,Jabatan Pendidikan Johor, pihak pengurusan sekolah, guru-guru dan pelajar. 2010-10-16 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/1/Amalan_Keselamatan_Bengkel_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Di_Sekolah_Menengah_Zon_Skudai.pdf Hashim, Abu Bakar and Sulaiman, Nor Hafsah (2010) Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai. Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai . pp. 1-7. (Unpublished) https://core.ac.uk/display/11785957/tab/similar-list
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hashim, Abu Bakar
Sulaiman, Nor Hafsah
Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap amalan keselamatan bengkelKemahiran Hidup Bersepadu di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah diZon Skudai, Johor. Aspek yang dikaji adalah tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan amkeselamatan bengkel, tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan keselamatan alatan dan mesinyang digunakan, dan tahap amalan keselamatan bengkel berdasarkan peraturan keselamatanbengkel oleh pelajar-pelajar. Kajian deskriptif ini dijalankan ke atas 333 orang pelajar yangdipilih secara rawak dari empat buah sekolah di Zon Skudai. Satu set soal selidik digunakansebagai instrumen kajian untuk mengumpul data daripada responden, diedarkan ke sekolahsekolahyang dipilih. Ujian reliabiliti terhadap instrumen ini menunjukkan indeks 0.87 padaalpha Cronbach, yang mana menunjukkan nilai yang tinggi dan sesuai digunakan dalam kajianini. Semua data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS)versi 10.0. Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk min, frekuensi dan peratus. Secarakeseluruhannya, tahap pengetahuan pelajar tentang peraturan am keselamatan bengkel, tahappengetahuan pelajar tentang peraturan keselamatan alatan dan mesin serta tahap amalankeselamatan bengkel pelajar berdasarkan peraturan am keselamatan bengkel adalah positif danbaik. Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia,Jabatan Pendidikan Johor, pihak pengurusan sekolah, guru-guru dan pelajar.
format Article
author Hashim, Abu Bakar
Sulaiman, Nor Hafsah
author_facet Hashim, Abu Bakar
Sulaiman, Nor Hafsah
author_sort Hashim, Abu Bakar
title Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
title_short Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
title_full Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
title_fullStr Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
title_full_unstemmed Amalan Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Zon Skudai
title_sort amalan keselamatan bengkel kemahiran hidup bersepadu di sekolah menengah zon skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/1/Amalan_Keselamatan_Bengkel_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Di_Sekolah_Menengah_Zon_Skudai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10586/
https://core.ac.uk/display/11785957/tab/similar-list
_version_ 1643645442961965056
score 13.15806