Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kaitan antara tingkah laku keibubapaan dan pendidikan keagamaan dengan moral pelajar remaja. Seramai 188 orang pelajar tingkatan empat lelaki dan perempuan yang beragama Islam terlibat dalam kajian ini. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur tingkah laku kei...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Komin, Aziina, Wan Sapian, Wan Noor Shazalina
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/1/KAITAN_ANTARA_TINGKAH_LAKU_KEIBUBAPAAN_DAN_PENDIDIKAN.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10571
record_format eprints
spelling my.utm.105712017-08-10T07:21:59Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/ Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja Komin, Aziina Wan Sapian, Wan Noor Shazalina L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kaitan antara tingkah laku keibubapaan dan pendidikan keagamaan dengan moral pelajar remaja. Seramai 188 orang pelajar tingkatan empat lelaki dan perempuan yang beragama Islam terlibat dalam kajian ini. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur tingkah laku keibubapaan ialah Skala Keibubapaan (Azlina, 1995) yang mengandungi 15 item. Ia dibahagikan kepada tiga aspek iaitu penglibatan, pemberian autonomi psikologi dan ketegasan/penyeliaan. Nilai kebolehpercayaan bagi aspek penglibatan ialah ?=0.69, pemberian autonomi psikologi (?=0.60) dan ketegasan/penyeliaan (?=0.71). Soal selidik yang dibina oleh Radzi Shafie (1994) digunakan sebagai alat ukur untuk mengukur pendidikan keagamaan dan nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah ?=0.89. Moral pelajar diukur menggunakan Inventori Penghayatan akhlak Pelajar Sekolah Menengah iaitu jenis soal selidik yang dibina oleh Azhar Ahmad (2005). Nilai kebolehpercayaan bagi moral pelajar ialah ?=0.74. Analisis statistic deskriptif dan inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya, didapati terdapat hubungan yang signifikan antara aspek-aspek tingkah laku keibubapaan dengan moral pelajar. Aspek pendidikan keagamaan mempunyai hubungan yang singnifikan dengan moral pelajar. Bagi aspek-aspek tingkah laku keibubapaan dengan pendidikan keagamaan pelajar juga didapati mempunyai hubungan yang signifikan. 2010-10-14 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/1/KAITAN_ANTARA_TINGKAH_LAKU_KEIBUBAPAAN_DAN_PENDIDIKAN.pdf Komin, Aziina and Wan Sapian, Wan Noor Shazalina (2010) Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja. Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja . pp. 1-6. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Komin, Aziina
Wan Sapian, Wan Noor Shazalina
Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kaitan antara tingkah laku keibubapaan dan pendidikan keagamaan dengan moral pelajar remaja. Seramai 188 orang pelajar tingkatan empat lelaki dan perempuan yang beragama Islam terlibat dalam kajian ini. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur tingkah laku keibubapaan ialah Skala Keibubapaan (Azlina, 1995) yang mengandungi 15 item. Ia dibahagikan kepada tiga aspek iaitu penglibatan, pemberian autonomi psikologi dan ketegasan/penyeliaan. Nilai kebolehpercayaan bagi aspek penglibatan ialah ?=0.69, pemberian autonomi psikologi (?=0.60) dan ketegasan/penyeliaan (?=0.71). Soal selidik yang dibina oleh Radzi Shafie (1994) digunakan sebagai alat ukur untuk mengukur pendidikan keagamaan dan nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah ?=0.89. Moral pelajar diukur menggunakan Inventori Penghayatan akhlak Pelajar Sekolah Menengah iaitu jenis soal selidik yang dibina oleh Azhar Ahmad (2005). Nilai kebolehpercayaan bagi moral pelajar ialah ?=0.74. Analisis statistic deskriptif dan inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya, didapati terdapat hubungan yang signifikan antara aspek-aspek tingkah laku keibubapaan dengan moral pelajar. Aspek pendidikan keagamaan mempunyai hubungan yang singnifikan dengan moral pelajar. Bagi aspek-aspek tingkah laku keibubapaan dengan pendidikan keagamaan pelajar juga didapati mempunyai hubungan yang signifikan.
format Article
author Komin, Aziina
Wan Sapian, Wan Noor Shazalina
author_facet Komin, Aziina
Wan Sapian, Wan Noor Shazalina
author_sort Komin, Aziina
title Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
title_short Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
title_full Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
title_fullStr Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
title_full_unstemmed Kaitan Antara Tingkah Laku Keibubapaan Dan Pendidikan Keagamaan Dengan Moral Pelajar Remaja
title_sort kaitan antara tingkah laku keibubapaan dan pendidikan keagamaan dengan moral pelajar remaja
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/1/KAITAN_ANTARA_TINGKAH_LAKU_KEIBUBAPAAN_DAN_PENDIDIKAN.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10571/
_version_ 1643645438765563904
score 13.18916