Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat

Reformasi sistem pendidikan di Malaysia telah melahirkan Sekolah Bestari yang menekankan pembelajaran elektronik. Selaras dengan hasrat tersebut, sebuah perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk Garis dan Satah Dalam Tiga Matra, topik dalam Matematik KBSM Tingkatan 4 telah di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tasir, Zaidatun, Rahmat, Norhayati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/1/ZaidatunTasir2010_PembangunanPerisianMultimediaBerasaskanKecerdasanRuangVisual.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10548
record_format eprints
spelling my.utm.105482017-08-10T04:00:10Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/ Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat Tasir, Zaidatun Rahmat, Norhayati L Education (General) Reformasi sistem pendidikan di Malaysia telah melahirkan Sekolah Bestari yang menekankan pembelajaran elektronik. Selaras dengan hasrat tersebut, sebuah perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk Garis dan Satah Dalam Tiga Matra, topik dalam Matematik KBSM Tingkatan 4 telah dibangunkan. Pembelajaran berbantukan Komputer (PBK) telah terbukti berupaya menghasilkan satu proses pembelajaran yang menarik dan efektif. Setiap individu mempunyai kecerdaan yang berbeza mengikut teori kecerdasan pelbagai oleh Howard Gardner (1983). Kajian ini bertujuan untuk membangunkan perisian multimedia yang berasaskan kepada kecerdasan ruang visual, iaitu satu daripada lapan kecerdasan yang dicadangkan oleh Howard Gardner (1983). Tajuk perisian multimedia yang telah dibangunkan ialah Garis dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat. Kelebihan utama perisian berasaskan kecerdasan ruang visual ini ialah ia dapat menarik minat dan perhatian pelajar melalui grafik dan imej yang disediakan. Pendekatan pembelajaran yang digunakan dalam perisian ini ialah penggunaan elemen visual sebagai media penyampaian maklumat dan beberapa aktiviti pembelajaran yang berasaskan visual. Perisian multimedia ini dibangunkan dengan menggunakan Authorware 7.0 sebagai perisian utama dan disokong oleh perisian- perisian lain seperti Adobe Photoshop CS2, Macromedia Flash MX dan Sound Forge 6.0. Diharapkan semua pihak yang terlibat dapat memanfaatkan perisian multimedia ini dengan sepenuhnya bagi menyokong pembelajaran bersepadu dan menyeluruh, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 2010-10-12 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/1/ZaidatunTasir2010_PembangunanPerisianMultimediaBerasaskanKecerdasanRuangVisual.pdf Tasir, Zaidatun and Rahmat, Norhayati (2010) Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat. Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Tasir, Zaidatun
Rahmat, Norhayati
Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
description Reformasi sistem pendidikan di Malaysia telah melahirkan Sekolah Bestari yang menekankan pembelajaran elektronik. Selaras dengan hasrat tersebut, sebuah perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk Garis dan Satah Dalam Tiga Matra, topik dalam Matematik KBSM Tingkatan 4 telah dibangunkan. Pembelajaran berbantukan Komputer (PBK) telah terbukti berupaya menghasilkan satu proses pembelajaran yang menarik dan efektif. Setiap individu mempunyai kecerdaan yang berbeza mengikut teori kecerdasan pelbagai oleh Howard Gardner (1983). Kajian ini bertujuan untuk membangunkan perisian multimedia yang berasaskan kepada kecerdasan ruang visual, iaitu satu daripada lapan kecerdasan yang dicadangkan oleh Howard Gardner (1983). Tajuk perisian multimedia yang telah dibangunkan ialah Garis dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat. Kelebihan utama perisian berasaskan kecerdasan ruang visual ini ialah ia dapat menarik minat dan perhatian pelajar melalui grafik dan imej yang disediakan. Pendekatan pembelajaran yang digunakan dalam perisian ini ialah penggunaan elemen visual sebagai media penyampaian maklumat dan beberapa aktiviti pembelajaran yang berasaskan visual. Perisian multimedia ini dibangunkan dengan menggunakan Authorware 7.0 sebagai perisian utama dan disokong oleh perisian- perisian lain seperti Adobe Photoshop CS2, Macromedia Flash MX dan Sound Forge 6.0. Diharapkan semua pihak yang terlibat dapat memanfaatkan perisian multimedia ini dengan sepenuhnya bagi menyokong pembelajaran bersepadu dan menyeluruh, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
format Article
author Tasir, Zaidatun
Rahmat, Norhayati
author_facet Tasir, Zaidatun
Rahmat, Norhayati
author_sort Tasir, Zaidatun
title Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
title_short Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
title_full Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
title_fullStr Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Kecerdasan Ruang Visual Bagi Garis Dan Satah Dalam Tiga Matra Tingkatan Empat
title_sort pembangunan perisian multimedia berasaskan kecerdasan ruang visual bagi garis dan satah dalam tiga matra tingkatan empat
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/1/ZaidatunTasir2010_PembangunanPerisianMultimediaBerasaskanKecerdasanRuangVisual.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10548/
_version_ 1643645432300044288
score 13.18916