Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti lima faktor mendorong stres dalam kalangan guru-guru yang mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Lima faktor yang dikaji adalah hubungan kekeluargaan, persekitaran pembelajaran, kewangan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/1/Faktor-Faktor_Mendorong_Stres_Dalam_Kalangan_Guru-Guru_Yang_Mengikuti_Program_Khas_Pensiswazahan_Guru__PKPG__Sepenuh_Masa%2C_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia..pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10508 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.105082017-08-08T08:11:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/ Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Abu, Baharin Mohd Salleh @ Yaakob, Hamiza L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti lima faktor mendorong stres dalam kalangan guru-guru yang mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Lima faktor yang dikaji adalah hubungan kekeluargaan, persekitaran pembelajaran, kewangan, pengurusan masa dan kemahiran belajar. Responden kajian ini terdiri daripada 48 orang guru yang mengikuti prorgrm Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) sepenuh masa di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Satu set borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Kebolehpercayaan instrumen kajian adalah diproses menggunakan perisian SPPS versi 15.0 dan dihuraikan dalam bentuk peratusan dan min. Hasil keputusan kajian menunjukkan faktor kewangan (min = 3.01) merupakan faktor yang lebih mendorong stres di kalangan guru PKPG berbanding dengan faktor-faktor lain iaitu pengurusan masa (min = 2.83), kemahiran belajar (min = 2.75), hubungan kekeluargaan (min = 2.65) dan persekitaran pembelajaran (min = 2.48). Faktor kewangan berada ditahap stres yang tertinggi manakala faktor pengurusan masa, faktor kemahiran belajar, faktor hubungan kekeluargaan dan faktor persekitaran pembelajaran berada ditahap stres sederhana. Ini menunjukkan faktor kewangan perlu diambil berat oleh guru PKPG dengan membuat persiapan kewangan keluarga sebelum mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru. 2010-10-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/1/Faktor-Faktor_Mendorong_Stres_Dalam_Kalangan_Guru-Guru_Yang_Mengikuti_Program_Khas_Pensiswazahan_Guru__PKPG__Sepenuh_Masa%2C_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia..pdf Abu, Baharin and Mohd Salleh @ Yaakob, Hamiza (2010) Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abu, Baharin Mohd Salleh @ Yaakob, Hamiza Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti lima faktor mendorong stres dalam kalangan guru-guru yang mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Lima faktor yang dikaji adalah hubungan kekeluargaan, persekitaran pembelajaran, kewangan, pengurusan masa dan kemahiran belajar. Responden kajian ini terdiri daripada 48 orang guru yang mengikuti prorgrm Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) sepenuh masa di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Satu set borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Kebolehpercayaan instrumen kajian adalah diproses menggunakan perisian SPPS versi 15.0 dan dihuraikan dalam bentuk peratusan dan min. Hasil keputusan kajian menunjukkan faktor kewangan (min = 3.01) merupakan faktor yang lebih mendorong stres di kalangan guru PKPG berbanding dengan faktor-faktor lain iaitu pengurusan masa (min = 2.83), kemahiran belajar (min = 2.75), hubungan kekeluargaan (min = 2.65) dan persekitaran pembelajaran (min = 2.48). Faktor kewangan berada ditahap stres yang tertinggi manakala faktor pengurusan masa, faktor kemahiran belajar, faktor hubungan kekeluargaan dan faktor persekitaran pembelajaran berada ditahap stres sederhana. Ini menunjukkan faktor kewangan perlu diambil berat oleh guru PKPG dengan membuat persiapan kewangan keluarga sebelum mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru. |
format |
Article |
author |
Abu, Baharin Mohd Salleh @ Yaakob, Hamiza |
author_facet |
Abu, Baharin Mohd Salleh @ Yaakob, Hamiza |
author_sort |
Abu, Baharin |
title |
Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program
Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. |
title_short |
Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program
Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. |
title_full |
Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program
Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. |
title_fullStr |
Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program
Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. |
title_full_unstemmed |
Faktor-Faktor Mendorong Stres Dalam Kalangan Guru-Guru Yang Mengikuti Program
Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Sepenuh Masa, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. |
title_sort |
faktor-faktor mendorong stres dalam kalangan guru-guru yang mengikuti program
khas pensiswazahan guru (pkpg) sepenuh masa, fakulti pendidikan, universiti
teknologi malaysia. |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/1/Faktor-Faktor_Mendorong_Stres_Dalam_Kalangan_Guru-Guru_Yang_Mengikuti_Program_Khas_Pensiswazahan_Guru__PKPG__Sepenuh_Masa%2C_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia..pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10508/ |
_version_ |
1643645420996395008 |
score |
13.187197 |