Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor

Kajian ini mengkaji pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru sekolah menengah di sekitar Daerah Muar. Kajian ini melibatkan 105 orang responden guru-guru sekolah menengah. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukur pelaksan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sharifuddin, Rio Sumarni, Huyop, Fauziah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/1/Pelaksanaan_Reka_Bentuk_Instruksi_Di_Kalangan_Guru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10499
record_format eprints
spelling my.utm.104992017-08-08T06:53:38Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/ Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor Sharifuddin, Rio Sumarni Huyop, Fauziah L Education (General) Kajian ini mengkaji pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru sekolah menengah di sekitar Daerah Muar. Kajian ini melibatkan 105 orang responden guru-guru sekolah menengah. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukur pelaksanaan reka bentuk instruksi bagi setiap fasa. Fasa-fasa tersebut ialah fasa analisis, fasa reka bentuk, fasa pembangunan, fasa pelaksanaan, dan juga fasa penilaian. Dapatan kajian mendapati kelima-lima fasa tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu fasa analisis dengan nilai min 4.158, fasa reka bentuk dengan nilai min 3.88, fasa pembangunan dengan nilai min 3.796, fasa pelaksanaan dengan nilai min 3.527, dan fasa penilaian dengan nilai minnya 3.954. Pelaksanaan reka bentuk instruksi secara umum mencatatkan nilai min 3.773. Keseluruhannya, guruguru sekolah menengah di sekitar Daerah Muar ini memahami tetapi tidak melaksanakan reka bentuk instruksi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian juga mendapati, hubungan di antara fasa pembangunan dan fasa pelaksanaan dengan konsep reka bentuk instruksi ini adalah lemah, tetapi sebaliknya bagi fasa analisis, reka bentuk, dan juga penilaian. Di samping itu, kajian ini juga mengemukakan cadangan kajian lain seperti mengkaji keberkesanan pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan itu, pihak yang berkaitan hendaklah memberi penerangan serba sedikit tentang reka bentuk instruksi supaya ia dapat dilaksanakan semasa mengajar. 2010-10-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/1/Pelaksanaan_Reka_Bentuk_Instruksi_Di_Kalangan_Guru.pdf Sharifuddin, Rio Sumarni and Huyop, Fauziah (2010) Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor. Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor . pp. 1-6. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sharifuddin, Rio Sumarni
Huyop, Fauziah
Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
description Kajian ini mengkaji pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru sekolah menengah di sekitar Daerah Muar. Kajian ini melibatkan 105 orang responden guru-guru sekolah menengah. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukur pelaksanaan reka bentuk instruksi bagi setiap fasa. Fasa-fasa tersebut ialah fasa analisis, fasa reka bentuk, fasa pembangunan, fasa pelaksanaan, dan juga fasa penilaian. Dapatan kajian mendapati kelima-lima fasa tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu fasa analisis dengan nilai min 4.158, fasa reka bentuk dengan nilai min 3.88, fasa pembangunan dengan nilai min 3.796, fasa pelaksanaan dengan nilai min 3.527, dan fasa penilaian dengan nilai minnya 3.954. Pelaksanaan reka bentuk instruksi secara umum mencatatkan nilai min 3.773. Keseluruhannya, guruguru sekolah menengah di sekitar Daerah Muar ini memahami tetapi tidak melaksanakan reka bentuk instruksi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian juga mendapati, hubungan di antara fasa pembangunan dan fasa pelaksanaan dengan konsep reka bentuk instruksi ini adalah lemah, tetapi sebaliknya bagi fasa analisis, reka bentuk, dan juga penilaian. Di samping itu, kajian ini juga mengemukakan cadangan kajian lain seperti mengkaji keberkesanan pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan itu, pihak yang berkaitan hendaklah memberi penerangan serba sedikit tentang reka bentuk instruksi supaya ia dapat dilaksanakan semasa mengajar.
format Article
author Sharifuddin, Rio Sumarni
Huyop, Fauziah
author_facet Sharifuddin, Rio Sumarni
Huyop, Fauziah
author_sort Sharifuddin, Rio Sumarni
title Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
title_short Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
title_full Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
title_fullStr Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
title_full_unstemmed Pelaksanaan Reka Bentuk Instruksi Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Di Sekitar Daerah Muar Johor
title_sort pelaksanaan reka bentuk instruksi di kalangan guru-guru sekolah menengah di sekitar daerah muar johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/1/Pelaksanaan_Reka_Bentuk_Instruksi_Di_Kalangan_Guru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10499/
_version_ 1643645418045702144
score 13.211869