Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Perisian Multimedia Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Jenis Kebangsaan Cina

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi guru terhadap penggunaan perisian multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah jenis kebangsaan cina. Kajian ini memberi fokus kepada 3 aspek utama iaitu persepsi guru terhadap penggunaan perisian mul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Chiew, Kai Wan
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10488/1/PERSEPSI_GURU_TERHADAP_PENGGUNAAN_PERISIAN_MULTIMEDIA_DALAM_PROSES_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_MATA_PELAJARAN_KEMAHIRAN_HIDUP_SEKOLAH_JENIS_KEBANGSAAN_CINA.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10488/
http://www.academia.edu/6172403/PERSEPSI_GURU_TERHADAP_PENGGUNAAN_PERISIAN_MULTIMEDIA_DALAM_PROSES_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_MATA_PELAJARAN_KEMAHIRAN_HIDUP_SEKOLAH_JENIS_KEBANGSAAN_CINA
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi guru terhadap penggunaan perisian multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah jenis kebangsaan cina. Kajian ini memberi fokus kepada 3 aspek utama iaitu persepsi guru terhadap penggunaan perisian multimedia, kesan penggunaan perisian multimedia dan kekangan yang dihadapi oleh guru semasa penggunaan perisian multimedia telah dikaji. Kajian yang berbentuk deskriptif ini melibatkan 16 orang guru di sekolah jenis kebagsaan cina di daerah Kuala Kangsar, Perak. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik berstruktur yang mengandungi 37 item yang menggunakan maklum balas skala Likert 5 poin. Nilai koefisien kebolehpercayaan, alpha cronbach bagi soal selidik adalah 0.65. Data-data yang diperoleh seterusnya dianalisis bagi mendapatkan nilai peratusan dan frekuensi melalui perisian Pakej Statistik bagi Sains Sosial (SPSS). Hasil kajian ini menunjukkan bahawa guru mempunyai pandangan yang positif terhadap penggunaan perisian multimedia Kemahiran Hidup. Selain itu, penggunaan perisian multimedia Kemahiran Hidup memberi kesan yang positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru. Kekangan-kekangan yang dihadapi oleh guru semasa penggunaan perisian multimedia Kemahiran Hidup adalah kemahiran ICT guru dan juga masalah teknikal perisian.