Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa 4SPI mengenai perkahwinan ketika belajar, mengenal pasti persepsi 4SPI terhadap pelbagai persediaan yang harus dilakukan sebelum berkahwin ketika belajar dan untuk mengetahui persepsi 4SPI terhadap pelbagai masalah yang sering dihadapi oleh ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Latiff, Mohd Abbas, Mohd Basar, Siti Mizati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/1/PERSEPSI_MAHASISWA_TAHUN_AKHIR_IJAZAH_SARJANA_MUDA_SAINS_SERTA_PENDIDIKAN.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10476
record_format eprints
spelling my.utm.104762017-08-06T08:13:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/ Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai Abdul Latiff, Mohd Abbas Mohd Basar, Siti Mizati L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa 4SPI mengenai perkahwinan ketika belajar, mengenal pasti persepsi 4SPI terhadap pelbagai persediaan yang harus dilakukan sebelum berkahwin ketika belajar dan untuk mengetahui persepsi 4SPI terhadap pelbagai masalah yang sering dihadapi oleh mahasiswa yang hendak berkahwin ketika belajar. Sebanyak 46 orang responden terdiri daripada pelajar tahun akhir Kursus Sarjana Muda Sains serta Pengajian Islam Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor telah dipilih sebagai sampel. Set soal selidik mengandungi 30 item soalan telah diedarkan kepada responden dan dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 for Windows. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ialah ?= 0.904. Dapatan min untuk objektif pertama sebanyak 3.58. Manakala objektif kedua dengan min 3.93. Dan objektif ketiga min 3.80. Penyelidik juga ada mencadangkan beberapa cadangan untuk cadangan tindakan dan cadangan lanjutan antaranya penyelidik mencadangkan restu dari ibu bapa adalah sangat penting dan perlu didahulukan untuk mereka yang hendak berkahwin ketika belajar kerana tanpa restu mereka kebahagiaan yang dibina adalah tidak bermakna. 2010-10-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/1/PERSEPSI_MAHASISWA_TAHUN_AKHIR_IJAZAH_SARJANA_MUDA_SAINS_SERTA_PENDIDIKAN.pdf Abdul Latiff, Mohd Abbas and Mohd Basar, Siti Mizati (2010) Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai. Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Latiff, Mohd Abbas
Mohd Basar, Siti Mizati
Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa 4SPI mengenai perkahwinan ketika belajar, mengenal pasti persepsi 4SPI terhadap pelbagai persediaan yang harus dilakukan sebelum berkahwin ketika belajar dan untuk mengetahui persepsi 4SPI terhadap pelbagai masalah yang sering dihadapi oleh mahasiswa yang hendak berkahwin ketika belajar. Sebanyak 46 orang responden terdiri daripada pelajar tahun akhir Kursus Sarjana Muda Sains serta Pengajian Islam Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor telah dipilih sebagai sampel. Set soal selidik mengandungi 30 item soalan telah diedarkan kepada responden dan dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 for Windows. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ialah ?= 0.904. Dapatan min untuk objektif pertama sebanyak 3.58. Manakala objektif kedua dengan min 3.93. Dan objektif ketiga min 3.80. Penyelidik juga ada mencadangkan beberapa cadangan untuk cadangan tindakan dan cadangan lanjutan antaranya penyelidik mencadangkan restu dari ibu bapa adalah sangat penting dan perlu didahulukan untuk mereka yang hendak berkahwin ketika belajar kerana tanpa restu mereka kebahagiaan yang dibina adalah tidak bermakna.
format Article
author Abdul Latiff, Mohd Abbas
Mohd Basar, Siti Mizati
author_facet Abdul Latiff, Mohd Abbas
Mohd Basar, Siti Mizati
author_sort Abdul Latiff, Mohd Abbas
title Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
title_short Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
title_full Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
title_fullStr Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
title_full_unstemmed Persepsi Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan ( Pengajian Islam ) Terhadap Kahwin Ketika Belajar : Kajian Di UTM Skudai
title_sort persepsi mahasiswa tahun akhir ijazah sarjana muda sains serta pendidikan ( pengajian islam ) terhadap kahwin ketika belajar : kajian di utm skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/1/PERSEPSI_MAHASISWA_TAHUN_AKHIR_IJAZAH_SARJANA_MUDA_SAINS_SERTA_PENDIDIKAN.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10476/
_version_ 1643645411531948032
score 13.160551