Prakata sains sosial
Buku Isu-isu Pendidikan Sains da n Matematik ditulis untuk satu perkongsian ilmu melalui dapatan da lam kajian-kajian yang telah dan sedang dijalankan secara berterusan berkenaan matapelajaran yang begitu penting sekali iaitu sa ins dan matematik. Penyelidikan, p...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/1/1.10_Prakata.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10415 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.104152017-07-26T04:26:47Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/ Prakata sains sosial Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Ismail , Zuhaimi L Education (General) Buku Isu-isu Pendidikan Sains da n Matematik ditulis untuk satu perkongsian ilmu melalui dapatan da lam kajian-kajian yang telah dan sedang dijalankan secara berterusan berkenaan matapelajaran yang begitu penting sekali iaitu sa ins dan matematik. Penyelidikan, penemuan dan perbincangan dalam buku ini berkisar kepada isu- isu tahap kompetensi guru-gur u sains dan matematik, tahap kemahiran manipulatif dan penggunaan bahasa Inggeris dalam matapelajaran tersebut. Seterusnya diperluaskan kepada perkembangan-perkembangan yang berlaku dalam pembangunan kurikulum sains dan matematik serta pelaksanaannya, kepentingan memahami konsep dalam pembelajaran sains dan gaya pembelajaran pelajar dalam matapelajaran berkenaan. Di samping itu buku ini juga menyentuh isu-isu serta masalah-masala h yang dihadapi dalam usaha meningkatkan tahap pencapaian dalam bidang ini. Pembelajaran sains dan matematik menjadi fenomena dalam pendidikan fomal di Malaysia. Sekiranya bidang ini tidak mengikut aliran terkini, maka adalah mustahil untuk sesebuah negara itu berkembang maju kerana ianya amat bergantung kepada perubahan-perubahan dalam prasarana software dan hardware yang menyumbang kepada peningkatan dalam bidang ini. Buku ini diharap dapat menj adi rujukan kepada guru-guru, pensyarah-pensyarah dan mereka yang terlibat dalam membuat perancangan mata pelajaran sa ins dan matematik dalam usaha untuk sama-sama menyumbang kepada peningkatan prestasi yang dicita-citakan melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Wawasan Negara. Universiti Teknologi Malaysia 2010-10-01 Book Section NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/1/1.10_Prakata.pdf Yahaya, Azizi and Hashim, Shahrin and Ismail , Zuhaimi (2010) Prakata sains sosial. In: Sains Sosial. Universiti Teknologi Malaysia, pp. 1-4. ISBN 978-983-52-0532-3 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Ismail , Zuhaimi Prakata sains sosial |
description |
Buku Isu-isu Pendidikan Sains da
n Matematik ditulis untuk satu
perkongsian ilmu melalui dapatan da
lam kajian-kajian yang telah
dan sedang dijalankan secara berterusan berkenaan matapelajaran
yang begitu penting sekali iaitu sa
ins dan matematik. Penyelidikan,
penemuan dan perbincangan dalam buku ini berkisar kepada isu-
isu tahap kompetensi guru-gur
u sains dan matematik, tahap
kemahiran manipulatif dan penggunaan bahasa Inggeris dalam
matapelajaran tersebut.
Seterusnya diperluaskan kepada perkembangan-perkembangan
yang berlaku dalam pembangunan kurikulum sains dan matematik
serta pelaksanaannya, kepentingan memahami konsep dalam
pembelajaran sains dan gaya
pembelajaran pelajar dalam
matapelajaran berkenaan. Di samping itu buku ini juga menyentuh
isu-isu serta masalah-masala
h yang dihadapi dalam usaha
meningkatkan tahap pencapaian dalam bidang ini.
Pembelajaran sains dan matematik menjadi fenomena dalam
pendidikan fomal di Malaysia.
Sekiranya bidang ini tidak
mengikut aliran terkini, maka
adalah mustahil untuk sesebuah
negara itu berkembang maju kerana ianya amat bergantung kepada
perubahan-perubahan dalam prasarana
software
dan
hardware
yang menyumbang kepada peningkatan dalam bidang ini.
Buku ini diharap dapat menj
adi rujukan kepada guru-guru,
pensyarah-pensyarah dan mereka
yang terlibat dalam membuat
perancangan mata pelajaran sa
ins dan matematik dalam usaha
untuk sama-sama menyumbang kepada
peningkatan prestasi yang
dicita-citakan melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Wawasan Negara. |
format |
Book Section |
author |
Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Ismail , Zuhaimi |
author_facet |
Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Ismail , Zuhaimi |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Prakata sains sosial |
title_short |
Prakata sains sosial |
title_full |
Prakata sains sosial |
title_fullStr |
Prakata sains sosial |
title_full_unstemmed |
Prakata sains sosial |
title_sort |
prakata sains sosial |
publisher |
Universiti Teknologi Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/1/1.10_Prakata.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10415/ |
_version_ |
1643645397081522176 |
score |
13.209306 |