Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa

Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Kosnin, Azlina, Sayuti, Saniah, Rajab, Azizah, Wan Zakaria, Wan Zarina
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/1/AzlinaMohdKosnin2003_Pengaruh_Amalan_Keibubapaan_Terhadap_Penghargaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/
http://www.fppsm.utm.my/download/cat_view/13-jurnal-kemanusiaan/17-bil-02-dis-2003.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10326
record_format eprints
spelling my.utm.103262010-09-22T01:22:10Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/ Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa Mohd. Kosnin, Azlina Sayuti, Saniah Rajab, Azizah Wan Zakaria, Wan Zarina HQ The family. Marriage. Woman Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat sederhana dalam pemberian autonomi. Manakala tahap ketegasan dan penyeliaan ibu bapa pula menghasilkan keputusan sederhana. Kajian juga menunjukkan kebanyakan pelajar peringkat awal dewasa mempunyai tahap penghargaan kendiri yang sederhana di mana tiada perbezaan signifikan antara pelajar Ielaki dan perempuan. Faculty of Management and Human Resource Development 2003-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/1/AzlinaMohdKosnin2003_Pengaruh_Amalan_Keibubapaan_Terhadap_Penghargaan.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Sayuti, Saniah and Rajab, Azizah and Wan Zakaria, Wan Zarina (2003) Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa. Jurnal Kemanusiaan, 17 (2). pp. 1-11. ISSN 1675-1930 http://www.fppsm.utm.my/download/cat_view/13-jurnal-kemanusiaan/17-bil-02-dis-2003.html
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic HQ The family. Marriage. Woman
spellingShingle HQ The family. Marriage. Woman
Mohd. Kosnin, Azlina
Sayuti, Saniah
Rajab, Azizah
Wan Zakaria, Wan Zarina
Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
description Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat sederhana dalam pemberian autonomi. Manakala tahap ketegasan dan penyeliaan ibu bapa pula menghasilkan keputusan sederhana. Kajian juga menunjukkan kebanyakan pelajar peringkat awal dewasa mempunyai tahap penghargaan kendiri yang sederhana di mana tiada perbezaan signifikan antara pelajar Ielaki dan perempuan.
format Article
author Mohd. Kosnin, Azlina
Sayuti, Saniah
Rajab, Azizah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_facet Mohd. Kosnin, Azlina
Sayuti, Saniah
Rajab, Azizah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_sort Mohd. Kosnin, Azlina
title Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
title_short Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
title_full Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
title_fullStr Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
title_full_unstemmed Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
title_sort pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
publisher Faculty of Management and Human Resource Development
publishDate 2003
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/1/AzlinaMohdKosnin2003_Pengaruh_Amalan_Keibubapaan_Terhadap_Penghargaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/
http://www.fppsm.utm.my/download/cat_view/13-jurnal-kemanusiaan/17-bil-02-dis-2003.html
_version_ 1643645373997121536
score 13.18916