Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Buntat, Yahya, Ensa, Norliza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10292
record_format eprints
spelling my.utm.102922017-07-31T06:29:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/ Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah Buntat, Yahya Ensa, Norliza L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah yang dipilih adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Tanjung, Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Baloi dan Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Kerang. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 11.5 for Windows dan dilaporkan dalam bentuk frekuensi, peratusan dan min. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan Ujian Cronbach’s Alpha dengan nilai keseluruhan 0.840. Hasil kajian mendapati bahawa minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti faktor persekitaran, faktor kesedaran sendiri, faktor media dan sebagainya. Minat pelajar juga didapati didorong oleh banyak elemen seperti peralatan di bengkel, pembelajaran secara teori dan amali serta guru di sekolah tersebut. Pelajar juga didapati mempunyai persepsi positif terhadap bidang teknik dan vokasional. Hasil kajian juga menunjukkan situasi persekitaran pada hari ini dapat mempengaruhi minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional. Secara keseluruhannya, pelajar wanita didapati berminat mempelajari mata pelajaran teknik dan vokasional dan tidak mempunyai masalah walaupun mata pelajaran ini merangkumi pembelajaran secara teori dan amali. Minat untuk mempelajari sesuatu perkara amat penting kerana minat mempengaruhi pencapaian seseorang pelajar. 2010-09-14 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf Buntat, Yahya and Ensa, Norliza (2010) Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah. Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah yang dipilih adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Tanjung, Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Baloi dan Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Kerang. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 11.5 for Windows dan dilaporkan dalam bentuk frekuensi, peratusan dan min. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan Ujian Cronbach’s Alpha dengan nilai keseluruhan 0.840. Hasil kajian mendapati bahawa minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti faktor persekitaran, faktor kesedaran sendiri, faktor media dan sebagainya. Minat pelajar juga didapati didorong oleh banyak elemen seperti peralatan di bengkel, pembelajaran secara teori dan amali serta guru di sekolah tersebut. Pelajar juga didapati mempunyai persepsi positif terhadap bidang teknik dan vokasional. Hasil kajian juga menunjukkan situasi persekitaran pada hari ini dapat mempengaruhi minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional. Secara keseluruhannya, pelajar wanita didapati berminat mempelajari mata pelajaran teknik dan vokasional dan tidak mempunyai masalah walaupun mata pelajaran ini merangkumi pembelajaran secara teori dan amali. Minat untuk mempelajari sesuatu perkara amat penting kerana minat mempengaruhi pencapaian seseorang pelajar.
format Article
author Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
author_facet Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
author_sort Buntat, Yahya
title Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_short Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_full Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_fullStr Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_full_unstemmed Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_sort minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10292/
_version_ 1643645365422915584
score 13.188404