Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri, Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10283
record_format eprints
spelling my.utm.102832017-02-11T01:16:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/ Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat persediaan mengajar, penyampaian isi pelajaran, penilaian pengajaran danbimbingan dalam meningkatkan profesionalisme perguruan. Sampel kajian terdiri daripada 211 pelajartahun tiga yang telah menjalani latihan mengajar pada semester 1 sesi 2008/2009. Instrumen yangdigunakan untuk mengumpul data ialah soal selidik. Data dan dapatan kajian yang diperolehi dianalisismengikut peratusan dan min dengan mengunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) 13.0 forWindows. Hasil kajian menunjukkan keseluruhan guru pelatih telah mendapat bimbingan daripada gurupembimbing dengan nilai min adalah 3.06 iaitu berada pada tahap tinggi. Manakala, bimbingan daripadapensyarah pembimbing pula didapati berada pada tahap rendah dengan nilai min 2.92. Kesimpulannya,guru pelatih telah mendapat bimbingan yang sewajarnya daripada guru pembimbing tetapi mereka masihkurang mendapat bimbingan daripada pensyarah pembimbing. Katakunci: Latihan Mengajar, Universiti Teknologi Malaysia, SPSS (Statistical Package For Social Science) 2010-09-13 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri and Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah (2010) Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-11. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat persediaan mengajar, penyampaian isi pelajaran, penilaian pengajaran danbimbingan dalam meningkatkan profesionalisme perguruan. Sampel kajian terdiri daripada 211 pelajartahun tiga yang telah menjalani latihan mengajar pada semester 1 sesi 2008/2009. Instrumen yangdigunakan untuk mengumpul data ialah soal selidik. Data dan dapatan kajian yang diperolehi dianalisismengikut peratusan dan min dengan mengunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) 13.0 forWindows. Hasil kajian menunjukkan keseluruhan guru pelatih telah mendapat bimbingan daripada gurupembimbing dengan nilai min adalah 3.06 iaitu berada pada tahap tinggi. Manakala, bimbingan daripadapensyarah pembimbing pula didapati berada pada tahap rendah dengan nilai min 2.92. Kesimpulannya,guru pelatih telah mendapat bimbingan yang sewajarnya daripada guru pembimbing tetapi mereka masihkurang mendapat bimbingan daripada pensyarah pembimbing. Katakunci: Latihan Mengajar, Universiti Teknologi Malaysia, SPSS (Statistical Package For Social Science)
format Article
author Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
author_facet Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
author_sort Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
title Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_short Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_sort persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan dan bimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program latihan mengajar universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10283/
_version_ 1643645362788892672
score 13.18916