Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan

Pembelajaran aktif merupakan salah satu pendekatan pembelajaran yang menggalakkan penglibatan pelajar secara langsung. Salah satu contoh pendekatan pembelajaran aktif ialah pembelajaran berasaskan penyelesaian masalah. Kaedah Penyelesaian Masalah merupakan salah satu kaedah yang dapat melibatkan akt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Sarimah, Ashaari, Nurul Izzatey
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/2/Nurul_Izzatey_Binti_Ashaari.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10274
record_format eprints
spelling my.utm.102742017-07-30T01:38:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/ Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan Ismail, Sarimah Ashaari, Nurul Izzatey L Education (General) Pembelajaran aktif merupakan salah satu pendekatan pembelajaran yang menggalakkan penglibatan pelajar secara langsung. Salah satu contoh pendekatan pembelajaran aktif ialah pembelajaran berasaskan penyelesaian masalah. Kaedah Penyelesaian Masalah merupakan salah satu kaedah yang dapat melibatkan aktiviti pelajar mencari maklumat untuk menyelesaikan masalah yang diberikan kepada mereka. Di samping itu, pendekatan ini memberi peluang kepada pelajar untuk merasai pengalaman dan kemahiran menyelesaikan masalah sendiri. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah dalam pengajaran kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112) di Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan prinsip-prinsip Kaedah Penyelesaian Masalah. Prinsip tersebut ialah melakukan aktiviti dengan menggunakan proses pemikiran peringkat tinggi, topik-topik yang dipelajari terdapat dalam silibus kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112), masalah yang diberikan melibatkan kognitif, peruntukan masa untuk menyelesaikan masalah mencukupi dan pensyarah bertindak sebagai fasilitator terhadap penglibatan pelajar dalam menyelesaikan masalah. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif yang dilakukan terhadap 100 sampel kajian yang terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112). Instrumen kajian yang digunakan berbentuk soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian Statistic Package for Social Science (SPSS) 16.0 for Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan Kaedah Penyelesaian Masalah yang diaplikasikan dalam pengajaran kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112) menepati prinsip-prinsip kaedah pengajaran berasaskan penyelesaian masalah. 2010-09-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/2/Nurul_Izzatey_Binti_Ashaari.pdf Ismail, Sarimah and Ashaari, Nurul Izzatey (2010) Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan. Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ismail, Sarimah
Ashaari, Nurul Izzatey
Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
description Pembelajaran aktif merupakan salah satu pendekatan pembelajaran yang menggalakkan penglibatan pelajar secara langsung. Salah satu contoh pendekatan pembelajaran aktif ialah pembelajaran berasaskan penyelesaian masalah. Kaedah Penyelesaian Masalah merupakan salah satu kaedah yang dapat melibatkan aktiviti pelajar mencari maklumat untuk menyelesaikan masalah yang diberikan kepada mereka. Di samping itu, pendekatan ini memberi peluang kepada pelajar untuk merasai pengalaman dan kemahiran menyelesaikan masalah sendiri. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah dalam pengajaran kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112) di Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan prinsip-prinsip Kaedah Penyelesaian Masalah. Prinsip tersebut ialah melakukan aktiviti dengan menggunakan proses pemikiran peringkat tinggi, topik-topik yang dipelajari terdapat dalam silibus kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112), masalah yang diberikan melibatkan kognitif, peruntukan masa untuk menyelesaikan masalah mencukupi dan pensyarah bertindak sebagai fasilitator terhadap penglibatan pelajar dalam menyelesaikan masalah. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif yang dilakukan terhadap 100 sampel kajian yang terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112). Instrumen kajian yang digunakan berbentuk soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian Statistic Package for Social Science (SPSS) 16.0 for Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan Kaedah Penyelesaian Masalah yang diaplikasikan dalam pengajaran kursus Asas Penyediaan Makanan dan Pemakanan (SPL 1112) menepati prinsip-prinsip kaedah pengajaran berasaskan penyelesaian masalah.
format Article
author Ismail, Sarimah
Ashaari, Nurul Izzatey
author_facet Ismail, Sarimah
Ashaari, Nurul Izzatey
author_sort Ismail, Sarimah
title Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
title_short Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
title_full Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
title_fullStr Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
title_full_unstemmed Aplikasi Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Kursus Asas Penyediaan Makanan Dan Pemakanan
title_sort aplikasi kaedah penyelesaian masalah dalam pengajaran kursus asas penyediaan makanan dan pemakanan
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/2/Nurul_Izzatey_Binti_Ashaari.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10274/
_version_ 1643645359983951872
score 13.160551