Aplikasi ICT Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Semasa Latihan Mengajar

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pengaplikasian ICT dalam kalangan guru pelatih SPI dari Fakulti Pendidikan, UTM. Satu set soal selidik yang mengandungi 49 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 82 orang responden telah dipilih untuk menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad, Azhar, Abdul Wahab, Nurul Huda
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10244/2/Nurul_Huda_Binti_Abdul_Wahab.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10244/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pengaplikasian ICT dalam kalangan guru pelatih SPI dari Fakulti Pendidikan, UTM. Satu set soal selidik yang mengandungi 49 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 82 orang responden telah dipilih untuk menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada pelajar tahun 3 dan 4 SPI. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 12.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah α = 0.722. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru pelatih SPI mempunyai tahap kemahiran ICT yang tinggi, di samping mempunyai sikap yang positif terhadap penggunaan ICT dalam P&P. Namun, terdapat beberapa masalah yang timbul untuk mengaplikasikan ICT dalam pengajaran. Oleh itu, beberapa cadangan telah dibuat bagi pihak yang berkenaan supaya dapat mengambil tindakan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dengan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih kreatif.